HIJMS Kinu (1922) |
l |
|
|
Położenie stępki
17.01.1921
Wodowanie 29.05.1922
W służbie od 10.11.1922
Modernizacje 1924, 1930-34
Zatopiony 26.10.1944
Typ Nagara, liczba jednostek w typie 6 |
Wyporność
5 088, pełna 5 832 ts
Wymiary d-162,99 s-14,76 z-4,9 m
Uzbrojenie 7>5x140, 2x127, 2x40 > 10x25, 10x13,2 mm
Pancerz pb 60, pp 30 mm
Prędkość maks. 36 w
Załoga 438 |
|
l
|
|
Kinu w styczniu 1937 roku, po przeniesieniu
katapulty
Picture: Combined
Fleet
|
Podobnie jak Niemcy czy Włochy, Japonia przez
lata trzymała się jednego wzoru lekkiego krążownika, rozwijanego
i udoskonalanego w latach 1917-1925 i reprezentowanego przez cztery
kolejne typy: Tenryu, Kuma, Nagara i Sendai. Potem, za sprawą uzgodnień
traktatowych, budowa krążowników tej serii ustała, chociaż wcześniej
zdążono wprowadzić do służby jedyny w swoim typie, eksperymentalny
lekki krążownik Yubari (1923), który trzynaście lat później
stał się punktem wyjścia przy projektowaniu nowych, bardziej nowoczesnych
okrętów. I wtedy i potem we flocie japońskiej lekkim krążownikom
przypisywano przede wszystkim rolę przewodników flotylli, czyli
okrętów mających współpracować ściśle z niszczycielami i realizujących
zadania typowe dla niszczycieli (inaczej, niż w US Navy czy, zwłaszcza,
Royal Navy, gdzie rola lekkich krążowników była znacznie szerzej
definiowana).
|
Typ Nagara był początkowo określany jako "zmodyfikowany
typ Kuma", niemniej już po zatwierdzeniu pierwszych trzech
jednostek zdecydowano się na jego przeprojektowanie i w konsekwencji
wyróżnienie w osobną grupę. Chociaż nadal mocno podobne do poprzedników
i oparte na takim samym kadłubie, otrzymały wyższą wolną burtę oraz
lżejsze nadbudówki, jako pierwsze zostały też od początku dostosowane
do użycia nowego typu torpedy kalibru 610 mm - Typu 93, który zyskał
później nazwę Długiej Lancy. Wyraźnym novum była także konstrukcja
mostka, który krył hangar dla wodnosamolotu. Początkowo sytuowano
przed nim dziesięciometrową platformę, w późniejszym okresie zastąpioną
katapultą. Rozwiązanie (podobne do zastosowanego na krążowniku
Dragon) nie utrzymało się długo - w ramach przebudowy latach
1929-1934 katapulty zostały przeniesione na śródokręcie.
|
Pokład dziobowy Kinu ww wrześniu 1931
roku
Picture: Militaryimages.net
|
Spośród planowanych początkowo
dziewięciu krążowników typu Nagara zbudowano ostatecznie sześć,
z których żaden nie przetrwał wojny. Jako pierwszy, już w październiku
1942 roku, zatopiony został podczas walk o Wyspy Salomona Yura.
W sierpniu 1944 zatonęły storpedowane Natori (koło wyspy
Samar) oraz Nagara (u brzegów Japonii). W październiku tego
samego roku uległy podczas walk o Filipiny Kinu i Abukuma.
Jako ostatni poległ w kwietniu koło 1945 Isuzu, osaczony
koło Sumbawy przez grupę okrętów podwodnych US Navy działających
w rejonie Indonezji.
|
|
l
|
|
Kinu w początkowym okresie służby
Picture: Combined Fleet
|
Kinu rozpoczął służbę z niejakimi problemami,
już po roku trafiając ponownie do stoczni dla wymiany wszystkich
czterech turbin, które okazały się być wadliwe. W latach trzydziestych
pełnił przez jakiś czas funkcję okrętu szkolnego, w 1937 roku wchodząc
w skład sił morskich wspierających operacje japońskie w Chinach.
Gdy druga wojna światowa zawitała na Daleki Wschód, Kinu został
skierowany do osłony operacji desantowych w Malajach: pod Kuantanem,
w Brunei i w Sarawaku na Borneo. Potem został przesunięty na Morze
Jawajskie, gdzie został lekko uszkodzony podczas ataku lotniczego.
Był też atakowany przez okręt podwodny USS S-38, ale cała,
złożona z czterech torped salwa chybiła. W marcu 1942 został na
stałe przypisany do akwenu Morza Celebes, w kwietniu biorąc udział
w ataku na Nową Gwineę. Po miesięcznym pobycie w stoczni w Kure
powrócił na Morze Jawajskie, z początkiem sierpnia 1943 ponownie
trafiając do stoczni w Kure, gdzie został poddany sporym modyfikacjom.
Usunięto wówczas z okrętu katapultę, wzmocniono uzbrojenie przeciwlotnicze,
dodano wyrzutnie bomb głębinowych i zamontowano radar. Prace zakończyły
się w połowie października 1943 roku, po czym krążownik powrócił
niezwłocznie do swojej roli "konia roboczego", ponownie
zajmując się transportowaniem ludzi i sprzętu w rejonie Singapuru
i Holenderskich Indii Wschodnich.
|
Kinu u brzegów Kiusiu w 1931 roku
Picture: Mikasa Memorial Museum via Wikipedia
|
Gdy w maju 1944 roku siły amerykańskie rozpoczęły
działania ofensywne na Nowej Gwinei, Kinu wszedł w skład
zespołu mającego wzmocnić obronę wyspy Biak, jednak operacja ta
została odwołana na wieść o desancie na Saipanie. Kolejnym przydział
krążownika wiązał się z próbą obrony Filipin pod koniec września
1944 roku. Działając wraz z niszczycielem Uranami otrzymał
25 października rozkaz eskortowania transportowców wojska z Cayaganu
do Manili. Oba okręty też przyjęły sporo ludzi na pokład (w przypadku
Kinu aż 347), niemniej już następnego dnia stały się obiektem
ataków samolotów z lotniskowców eskortowych US Navy (USS Natoma
Bay, USS Marcus Island i USS Manila Bay). Trafiony
kilkunastoma rakietami Uranami zatonął koło południa, Kinu
zaś otrzymał w kilku nalotach trzy bezpośrednie trafienia bombami,
które wyłączyły tylną maszynownię i wywołały pożary na pokładzie.
Uszkodzony dodatkowo bliskimi wybuchami, które zmasakrowały poszycie
na lewej burcie, o 17:30 krążownik nabrał silnego przechyłu i zatonął
rufą, niemniej towarzyszące mu transportowce uratowały większość
załogi oraz przewożonych żołnierzy.
|
|
l
|
|
Podobnie, jak w przypadku wraków krążowników
Nachi i
Kumano, także i wrak Kinu został jeszcze podczas wojny
spenetrowany przez nurków działających na rozkaz dowództwa Floty
Pacyfiku. Była to nawet ta sama ekipa, działająca z pokładu okrętu
ratowniczego USS Chanticleer. Wrak został zlokalizowany 15
lipca 1945 roku 71 kilometrów na południe od wyspy Masbate na głębokości
45 metrów w Kanale Jintotolo (łączącym morze Visayan z morzem Sibuyan).
Kadłub spoczął na dnie z przechyłem 90 stopni na lewą burtę, przełamany
zaraz za mostkiem i z widocznymi śladami demolujących trafień oraz
bliskich eksplozji w przedniej i środkowej części okrętu. Mostek
pozostał jednak nietknięty, co pozwoliło na wydobycie czterech maszyn
kodujących oraz licznych dokumentów. Natrafiono też na lewej burcie
na ślad eksplozji torpedy, o czym nie było mowy w raporcie o zatopieniu
okrętu.
|
|
Brak informacji, aby ktokolwiek
dotarł później do wraku i tym samym trudno powiedzieć cokolwiek
o jego obecnym stanie. Jest wprawdzie wyliczany pośród atrakcji
nurkowych Filipin, co jednak nie musi niczego dowodzić, gdyż brak
w sieci doniesień, jakoby ktoś miał do niego dotrzeć, chociaż teoretycznie
powinien być obiektem względnie łatwo dostępnym.
|
|
l
|
|
l |
Copyright © 2019
by Estraven
|