SMS Mainz (1909)
SMS Cöln (1909) |
l |
|
|
Położenie stępki
M - 09.1907; C - 1908
Wodowanie M - 23.01.1909; C - 05.06.1909
W służbie od M - 01.10.1909; C - 16.06.1911
Modernizacje -
Zatopione 28.08.1914
Typ Kolberg, liczba jednostek w typie 4 |
Wyporność
M - 4 889, C - 4 787 tm
Wymiary d-130,5 s-14 z-5,73 m
Uzbrojenie 12x105, 4x52 mm
Pancerz pp 40-20 mm
Prędkość maks. M - 26, C - 25,5 w
Załoga 367 |
|
l
|
l
|
Krążowniki Mainz i Cöln były jednostkami
bliźniaczymi, które zwodowano i wprowadzono do służby w tym samym
czasie i była to służba o zasadniczo identycznym przebiegu. Służyły
prawie cały czas razem, zatonęły niemal jednocześnie podczas tej
samej akcji i niedaleko od siebie, dlatego zostały przedstawione
na wspólnej podstronie.
|
|
l
|
|
Lekki krążownik Mainz w Kilonii, 19
października 1910 roku
Picture: Arthur Renard, zdjęcie uzyskane przez wywiad US Navy, NH
46822 w zbiorach Naval
History and Heritage Command
|
Małe krążowniki - jak wówczas je zwano - typu
Kolberg powstały w ramach przedwojennego programu budowy floty,
pomiędzy typami
Dresden i
Magdeburg. Licząca cztery jednostki seria nie różniła się niemal
konstrukcyjnie od poprzedniej, niemniej jako pierwsza w Kaiserliche
Marine zostały wyposażona w komplecie w napęd turbinowy. Ponieważ
jednak był to jeszcze czas niemieckich eksperymentów z turbinami,
każda jednostka otrzymała zestaw innego producenta, a na dodatek,
ponieważ powstawały w czterech różnych stoczniach, ostatecznie różniły
się także szczegółami instalacji oraz - w niewielkim stopniu - mocą
maszyn, prędkością maksymalną oraz wypornością. Z drugiej strony
były ostatnim typem małych krążowników, które otrzymały tarany dziobowe,
chociaż mniejsze już znacznie, niż te montowane na okrętach powstałych
kilka lat wcześniej. Typ Magdeburg miał już mocno odmienną sylwetkę.
|
Lekki krążownik SMS Cöln krótko po wprowadzeniu
do służby, zdjęcie z pocztówki
Picture: Seawarpeace.ru
|
Dwie jednostki, które pozostały w służbie po
pierwszej bitwie z Zatoce Helgolandzkiej, czyli Kolberg i
Augsburg, były w toku wojny kilkukrotnie modernizowane, co
objęło między innymi częściowe opalanie kotłów ropą i wymianę dział
na cięższe, o kalibrze 152 mm. Brały udział w walkach na Bałtyku
i na Morzu Północnym i udało im się dotrwać do 1918 roku. Na mocy
ustaleń traktatu wersalskiego trafiły następnie w ręce zwycięzców.
Kolberg został przejęty przez Francję, gdzie jako Colmar
służył do 1927 roku, zapuszczając się wcześniej aż na Daleki Wschód.
Augsburg trafił się Japonii, która wszakże nie ściągnęła
nawet okrętu z Europy, w 1922 roku sprzedając go do stoczni złomowej
Dortrechcie.
|
|
l
|
|
Pierwszy okres istnienia wiązał się dla obu
okrętów z niejakimi problemami technicznymi. Mainz wrócił
z początkiem 1910 roku na kilka miesięcy do stoczni dla poprawienia
szeregu niedoróbek, Cöln trafił tam wcześniej, zaraz po próbach
morskich, gdy wyszło, że zamontowany zestaw turbin pozostawia wiele
do życzenia i trzeba go było wymienić na nowy, innego już producenta.
Opóźniło to znacznie wejście jednostki do służby, niemniej w październiku
1911 roku oba krążowniki znalazły się już razem w 2. Grupie Zwiadowczej
w składzie Hochseeflotte. Kilka następnych lat wypełniła im rutyna
szkoleń i ćwiczeń na Bałtyku i Morzu Północnym, z corocznymi manewrami
w wybrzeży Norwegii włącznie.
|
|
Wraz z wybuchem Wielkiej Wojny oba okręty znalazły
się w składzie grupy przesuniętej do osłony Zatoki Helgolandzkiej,
wcześniej prawie wcale nie bronionej. Pierwszy miesiąc służby upłynął
im spokojnie, aż 28 sierpnia Royal Navy uznała za właściwie poszarpać
nieco siły lekkich krążowników, strzegących dostępu do wybrzeża
Niemiec. Wyznaczono do tego całkiem znaczny zespół: 5 krążowników
liniowych, 8 lekkich krążowników, 33 niszczyciele i 8 okrętów podwodnych.
Flota niemiecka zdołała przeciwstawić im tylko 6 lekkich krążowników
w asyście licznych torpedowców i trałowców. Pierwsza wymiana ognia
miała miejsce o siódmej rano, niemniej Mainz i Cöln ściągnęły
w rejon bitwy dopiero po dziesiątej, zdążając zresztą z różnych
lokalizacji. Wraz z nimi przybyły na miejsce krążowniki Strassburg
i Ariadne. O 11:30 Mainz nadział się na zespół skupiony
wkoło lekkiego krążownika HMS Arethusa, tracąc pod ostrzałem
zdolność sterowania. Po dalszych trafieniach, w tym i torpedą, zdecydowano
się na jego samozatopienie. O 14 zakończono zdejmowanie załogi,
dziesięć minut później okręt przewrócił się na lewą burtę i zatonął.
|
Idący na pomoc siostrzanej jednostce Cöln
także trafił o 13:25 na zespół krążownika Arethusa,
a co gorsza, dwanaście minut później dostał się jeszcze pod ogień
krążowników liniowych, dla których nie był oczywiście żadnym przeciwnikiem.
Przed szybkim zniszczeniem uchroniła go decyzja wiceadmirała Beatty'ego,
aby najpierw zająć się krążownikiem SMS Ariadne, niemniej
wracając po jego zatopieniu HMS Lion, HMS Queen Mary
i HMS Princess Royal otworzyły ponownie ogień do SMS Cöln,
tym razem już znacznie skuteczniej. Niezależnie od uszkodzeń wydano
jeszcze rozkaz samozatopienia i o 14:25 okręt przewrócił się do
góry stępką i zatonął. Brytyjczycy nie podjęli rozbitków, przez
co gdy trzy dni później niemieckie jednostki zaczęły ich szukać,
znaleziono tylko jednego żywego człowieka (chociaż pierwotnie w
wodzie znalazło się około 250 ludzi). Cała reszta załogi zginęła,
podobnie jak 89 osób z załogi SMS Mainz.
|
Mainz przed zatonięciem, zdjęcie wykonane z
niszczyciela Royal Navy
Picture: Current History: The European War. Vol. 2, 1915
via Wikipedia
|
SMS Mainz tonący w trakcie bitwy
Picture: Det stora världskriget. Vol. 2, 1915, via Wikipedia
|
Wśród uratowanych (i wziętych do niewoli) przez
Royal Navy 336 ludzi znalazł się syn admirała Tirpitza, służący
jako podporucznik marynarki na pokładzie SMS Mainz. O jego
ocaleniu poinfomował przeciwnika osobiście (chociaż za pośrednictwem
Amerykanów) pierwszy lord admiralicji Winston Churchill. Wśród poległych
zaś znalazł się dowodzący zespołem niemieckich krążowników kontradmirał
Leberecht Maass, który wybrał na swoją jednostkę flagową SMS
Cöln. Cała bitwa kosztowała Niemców 712 zabitych (po stronie
brytyjskiej było ich 35). Gdy krótko po 15:00 nadciągnęły w pobliże
Helgolandu niemieckie krążowniki liniowe Moltke, Von der
Tann i Seydlitz, po Anglikach nie było już śladu.
|
|
l
|
|
Wraki okrętów pozostałych po pierwszej bitwie
w Zatoce Helgolandzkiej uchodzą za trochę zapomniane, niemniej i
tak budziły zainteresowanie co najmniej od lat siedemdziesiątych.
W pierwszym rzędzie zwrócono uwagę na wrak krążownika Cöln,
który znajdował się na torze wodnym i został z tego powodu zniwelowany
w 1979 roku, zaś różne jego elementy (w tym i rozbita szalupa) trafiły
do niemieckiego muzeum wraków w Cuxhaven. Można przypuszczać, że
obecnie spoczywające na głębokości około 30 metrów pozostałości
nie przypominają już nijak okrętu, chociaż jest ich dość, aby wyróżniać
się spośród okolicznego dna. W owym czasie potraktowanie grobu wojennego
w podobny sposób nie wydawało się chyba jeszcze tak naganne, jak
obserwuje się to dzisiaj.
|
|
Znajdujący się na głębokości 37 metrów (z najwyższym
punktem na głębokości 24 metrów) wrak krążownika Mainz jest
obecnie w lepszym stanie, chociaż wedle relacji odwiedzających go
nurków trudno po zejściu na dół zorientować się, na który dokładnie
fragment okrętu się trafiło. Z pewnością dało jego przypadku znać
o sobie niszczące działanie czynników naturalnych, a dodatkowo w
sierpniu 2015 roku nurkowie z pewnego duńskiego klubu urządzili
sobie doń wyprawę kolekcjonerską, wydobywając między innymi sekstant
i telegraf maszynowy. Tym razem reakcja była bardziej żywa i niemiecka
policja po trzyletnim śledztwie ustaliła sprawców i odzyskała artefakty,
które trafiły ostatecznie do Muzeum Wojskowo-Historycznego Bundeswehry
w Dreźnie. W 2017 został zainicjowany program mający na celu zbadanie
i udokumentowanie wszystkich wraków pozostałych po bitwie, prowadzony
przez profesjonalny niemiecki zespół archeologii podmorskiej SUBMARIS.
Obejmuje on trzy wspomniane już krążowniki oraz torpedowiec V 187
i ma być realizowany co najmniej do 2020 roku. Być może po jego
zakończeniu pojawi się opracowanie zawierające obszerniejsze materiały.
|
|
l
|
Typ Kolberg w Wikipedii
Typ Kolberg w serwisie Militaer
Wissen
Opis pierwszej bitwy w Zatoce Helgolandzkiej: Wikipedia
Bitwa w Zatoce Helgolandzkiej w serwisie British
Battles
Zapowiedź akcji badawczej i dokumentacyjnej dotyczącej wraków krążowników
w Zatoce Helgolandzkiej: Mares
Artykuł o rabunku na wraku SMS Mainz: The
Pipeline
Film z nurkowania do wraku SMS Mainz: You
Tube
|
l |
Copyright © 2019
by Estraven
|