HIJMS Kaga

Wraz z trzema innymi lotniskowcami (Akagi, Hiryu, Soryu) Kaga tworzył główną grupę uderzeniową podczas próby japońskiej inwazji na Midway. W ciągu "fatalnych pięciu minut" został trafiony czterema bombami z amerykańskich nurkowców z lotniskowca USS Enterprise. Podsycane paliwem lotniczym i wybuchami amunicji pożary spustoszyły okręt i spowodowały jego zatonięcie dziewięć godzin później. Podobny los spotkał w tej bitwie i pozostałe japońskie lotniskowce.
Foto: Wikipedia

Kaga po zakończonej w 1936 roku modernizacji
Pierwszą próbę odszukania wraku Kagi podjął Robert Ballard - w maju 1998 roku przedsięwziął wyprawę mającą spenetrować dno morskie w rejonie Midway. Z różnych przyczyn spośród wszystkich zatopionych tam jednostek udało mu się złokalizować i zbadać za pomocą zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych tylko wrak lotniskowca USS Yorktown, największej straty Amerykanów podczas tej bitwy. Rok później w tym samym miejscu pojawiła się połączona ekipa Naval Oceanographic Office i firmy Nauticos specjalizującej się w podwodnych poszukiwaniach. I ona również musiała zmagać się z podstawową trudnością - sporymi rozbieżnościami, jakie pojawiają się w meldunkach określających pozycje zatonięcia japońskich lotniskowców. Znaleziono wszakże jedno - podstawy dwóch działek przeciwlotniczych wraz z podporami, łączącą je galeryjką oraz fragmentem ściany górnego hangaru, które znawcy tematu związani z serwisem CombinedFleet.com zidentyfikowali jako pochodzące z Kagi - pierwotnie znajdowały się w rufowej części wielkiego lotniskowca, po prawej burcie.

Zaznaczony na czerwono obszar odpowiada orientacyjnie fragmentowi okrętu znalezionemu na dnie oceanu
Na sam wrak nie natrafiono, chociaż istniała uzasadniona nadzieja, że może się on znajdować blisko odnalezionych szczątków - niedaleko dostrzeżono też inne obiekty, jak buty czy dzwon okrętowy. Dyskusyjnym jednak pozostaje, w której chwili znaleziony fragment oddzielił się od kadłuba. Przypuszcza się, że raczej nie w momencie ataku, chociaż owszem - pierwsza z celnych bomb ugodziła w pokład obok tych właśnie stanowisk działek. Brak jednak w relacjach świadków sugestii, aby już wówczas doszło do podobnych zniszczeń. Bardziej prawdodobnym wydaje się, że pierwsza eksplozja (o godzinie 10.24) mogła osłabić konstrukcję hangaru i gdy po godzinie 14.00 okrętem zaczęły targać coraz gwałtowniejsze wewnętrzne detonacje, inkryminowany element został ostatecznie w pewnej chwili oderwany. Kaga zatonął po dwóch ostatnich, szczególnie potężnych eksplozjach, o 19.25, zatem główny wrak powinien znajdować się w odległości do pięciu i pół godziny dryfu, zapewne tak samo na głębokości około 5300 metrów.
Źródła:
Informacja o odszukaniu fragmentu wraku lotniskowca Kaga http://www.combinedfleet.com/MidwayFind.htm
Obszerny opis poszukiwań i analiza znalezisk na stronie Nauticos Corporation http://www.nauticos.com/midway/history.htm
Copyright © 2006 by Estraven