Wraz z trzema innymi
lotniskowcami (Akagi, Hiryu, Soryu) Kaga
tworzył główną grupę uderzeniową podczas próby japońskiej inwazji
na Midway. W ciągu "fatalnych pięciu minut" został trafiony
czterema bombami z amerykańskich nurkowców z lotniskowca USS Enterprise.
Podsycane paliwem lotniczym i wybuchami amunicji pożary spustoszyły
okręt i spowodowały jego zatonięcie dziewięć godzin później. Podobny
los spotkał w tej bitwie i pozostałe japońskie lotniskowce.
|
Foto: Wikipedia
Kaga po zakończonej w 1936 roku modernizacji
|
Pierwszą
próbę odszukania wraku Kagi podjął Robert Ballard - w maju
1998 roku przedsięwziął wyprawę mającą spenetrować dno morskie w
rejonie Midway. Z różnych przyczyn spośród wszystkich zatopionych
tam jednostek udało mu się zlokalizować i zbadać za pomocą zdalnie
sterowanych pojazdów podwodnych tylko wrak lotniskowca
USS Yorktown, największej straty Amerykanów podczas tej bitwy.
Rok później w tym samym miejscu pojawiła się połączona ekipa Naval
Oceanographic Office i firmy Nauticos specjalizującej się w podwodnych
poszukiwaniach. I ona również musiała zmagać się z podstawową trudnością
- sporymi rozbieżnościami, jakie pojawiają się w meldunkach określających
pozycje zatonięcia japońskich lotniskowców. Znaleziono wszakże jedno
- podstawy dwóch działek przeciwlotniczych wraz z podporami, łączącą
je galeryjką oraz fragmentem ściany górnego hangaru, które znawcy
tematu związani z serwisem CombinedFleet.com zidentyfikowali jako
pochodzące z Kagi - pierwotnie znajdowały się w rufowej części
wielkiego lotniskowca, po prawej burcie.
|
Zaznaczony na czerwono obszar odpowiada orientacyjnie
fragmentowi okrętu znalezionemu na dnie oceanu
|
Na sam wrak nie natrafiono,
chociaż istniała uzasadniona nadzieja, że może się on znajdować
blisko odnalezionych szczątków - niedaleko dostrzeżono też inne
obiekty, jak buty czy dzwon okrętowy. Dyskusyjnym jednak pozostaje,
w której chwili znaleziony fragment oddzielił się od kadłuba. Przypuszcza
się, że raczej nie w momencie ataku, chociaż owszem - pierwsza z
celnych bomb ugodziła w pokład obok tych właśnie stanowisk działek.
Brak jednak w relacjach świadków sugestii, aby już wówczas doszło
do podobnych zniszczeń. Bardziej prawdopobnym wydaje się, że pierwsza
eksplozja (o godzinie 10.24) mogła osłabić konstrukcję hangaru i
gdy po godzinie 14.00 okrętem zaczęły targać coraz gwałtowniejsze
wewnętrzne detonacje, inkryminowany element został ostatecznie w
pewnej chwili oderwany. Kaga zatonął po dwóch ostatnich,
szczególnie potężnych eksplozjach, o 19.25, zatem główny wrak powinien
znajdować się w odległości do pięciu i pół godziny dryfu, zapewne
tak samo na głębokości około 5300 metrów.
Jak okazało w październiku 2019 - jest to bardziej 5400 metrów.
Główny wrak został zlokalizowany przez załogę RV Petrel,
zaś pierwsza informacja o tym odkryciu pojawiła się 18 października.
|
|