DKM Bismarck
l
Cover art by Ken Marschall
Robert Ballard, który odszukał wrak Bismarcka w 1989 roku przy drugiej próbie (pierwsza miała miejsce rok wcześniej) udokumentował dzięki użyciu zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych stan pancernika z precyzją, która wówczas mogła zdumiewać, niemniej to był dopiero początek serii osiągnięć, możliwych dzięki rozwojowi technologii badań podwodnych.

W zestawieniu z dorobkiem późniejszych wypraw, głównie Blue Water Recoveries i Camerona, raport Ballarda, jakkolwiek pierwszy i barwny, może wydać się niekompletny a nawet w niektórych aspektach mylący. Na przykład była w nim mowa, że wrak jest zagłębiony w mule niemal do linii wodnej, co utrudnia jego badanie - ostatecznie nie okazało się to tak całkiem prawdą.

Wspomniał też o szeregu otworów i szram po trafieniach najcięższymi pociskami z brytyjskich pancerników, dodając wszekże, iż nie znalazł ani jednego śladu przebicia głównego pasa pancernego. Wydaje się to mocno zastanawiające, gdy wziąć pod uwagę parametry brytyjskich pocisków kalibru 356 i 406 mm (przebijalność teoretyczna przy odległości od celu 0 metrów wynosiła dla pocisku kalibru 356 - 668 mm, przy odległości rzędu 9100 metrów było to 396 milimetrów stali). Dodatkowo znane są wyniki powojennych testów przeprowadzonych z wykorzystaniem płyt pancernych z bliźniaczego Tirpitza, które to testy w pełni potwierdziły dane wyliczeniowe.*
Można też wspomnieć, że na wielu zdjęciach widać ślady penetracji barbet artylerii głównej, jak i bojowego stanowiska dowodzenia (czyli pancerzy grubszych, niż główny pas burtowy). Wprawdze, jak zauważył Tadeusz Klimczyk, pas ten był w trakcie ostatniej walki mocno zanurzony (przez wzrastający napływ wody do kadłuba pancernika) co mogło go w jakimś stopniu chronić przed pociskami, ale trudno oczekiwać, aby naprawdę był "nieprzebijalny".

Robert D. Ballard i Rick Archibold, The Discovery of The Bismarck, Hodder & Stoughton, 1990

* Wyliczeniowe właściwości brytyjskich pocisków kalibru 356 mm
Naval Weapons
Cover art copyright © by Hodder & Stoughton Ltd.
Copyright © 2018 by Estraven