Focke-Wulf
Fw 190
1/72
 
-
Index

- Lightning
- Spitfire
- Hurricane
- Warhawk
- Airacobra
- Beaufighter
- Bf 110
- Fw 190
- HA 1109/12
- Me 210/310
- Corsair
- Me 262
- Mosquito
- Mustang
- Bf 109
- Gladiator

- Inne strony


Fw 190 znany jest jako drugi chronologicznie (po Bf 109) podstawowy jednomiejscowy myśliwiec
Luftwaffe podczas drugiej wojny światowej. Oblatany został w 1939 roku, do służby zaczął wchodzić
w 1941. Był wybitnie uniwersalną maszyną a jej konstrukcja umożliwiała daleko idące modyfikacje,
które przewidziane zostały zresztą fabrycznie, przygotowywano w tym celu nawet specjalne zestawy
wzbogacające możliwości bojowe Fw 190. Jedną z nich była wersja A5/U14 (rozwinięta
następnie w F8/R14) i przeznaczona do przenoszenia torped, co wymagało podwyższenia goleni
kółka ogonowego, poszerzenia stetecznika pionowego i zdjęcia części uzbrojenia strzeleckiego.
Propozycja nie wyszła jednak poza stadium prototypów, w czym nie ma nic dziwnego, jeśli wziąć
pod uwagę relatywnie niewielkie zaangażowanie Luftwaffe w rozwój lotnictwa morskiego.

Podstawą do konwersji był model Fw190A5 Hasegawy, dorobić zaś trzeba było goleń kółka ogonowego,
wyrzutnik ETC 502 oraz samą torpedę. Model posiada fikcyjne, ale typowe morskie malowanie.


Fw 190 B był projektowany jako myśliwiec wysokościowy. Przedstawiony prototyp V27 został
wyposażony w wydłużone skrzydła oraz ciśnieniową kabinę, miał być napędzany nową wersją
silnika wyposażoną w turbosprężarkę. Program nie przyniósł jednak spodziewanych rezultatów
i został oficjalnie zamknięty w 1944 roku. Podstawą do przeróbek były Fw-190A3, podobnie też
stało się w przypadku modelu, w którym wykorzystany został zestaw firmy Matchbox.

Program Fw 190C był alternatywnym programem mającym doprowadzić do powstania wysokościowej
wersji tego myśliwca. Wykorzystano w nim nowy, opracowywany dopiero silnik. Podstawą były
maszyny z serii A1 i A3. Prototyp oznaczony jako V13 latał w 1942 roku i miał charakterystyczną dla serii
C chłodnicę oleju umieszczoną pod silnikiem. Jego model powstał z przeróbki zestawu firmy Italieri.

Prototyp V18 miał stać się wzorcem dla seryjnych Fw 190C. Posiadał charakterystyczną sprężarkę
zamocowaną pod kadłubem samolotu i połączoną systemem rur z wylotami spalin. Przez osobliwy
wygląd zyskał nazwę "Kangur". Oblatany został na początku 1943 roku, jednak mocno doposażona
maszyna okazała się wybitnie niesterowna, tak na wielkich wysokościach jak i przy lądowaniu. Szereg
poprawek nie zdołał zmienić szybko sytuacji. Występowały też problemy z niedopracowanym jeszcze
i nie produkowanym ciągle seryjnie silnikiem. Po zbudowaniu jeszcze kilku dalszych prototypów,
w 1944 roku wstrzymano i ten program, chociaż brak było wśród nowych maszyn Luftwaffe
alternatywy dla Fw 190C, a wiele sugerowało, że przy odpowiednim nakładzie pracy stałby się
on z czasem całkiem udanym myśliwcem. I tutaj podstawą do konwersji był model firmy Italieri.

Ta 152 był następcą Fw 190D. Wersja C, która nie wyszła poza fazę prototypów, posiadała
charakterystyczny dla Ta 152 wydłużony kadłub, ale połączony ze skrzydłami o rozpiętości typowej
dla zwykłych Fw 190, jako że przeznaczona była do operowania na średnich wysokościach. Próby
wersji C przeprowadzano głównie na początku 1945 roku, produkcja miała ruszyć w czerwcu. Wcześniej
jednak (czyli na kilka miesięcy przed końcem wojny) zdecydowano, iż w ramach programu Ta152
rozwijana będzie tylko wersja H, której zdołano nawet wyprodukować prawie siedemdziesiąt egzemplarzy.

Model powstał przez połączenie kadłuba z zestawu Ta 152H firmy Novo (Frog), płatów z zestawu
firmy Italieri i osłony kabiny z zestawu Academy.

Ta szkolno-treningowa wersja Fw 190A-8 pojawiła się wiosną 1944 roku. Początkowo określano
ją jako A-8/U1, potem jako S-8. Nie produkowana seryjnie. Nieliczne maszyny w tej konfiguracji
była przeróbkami myśliwców, które trafiły do warsztatów remontowych. Model powstał przez
konwersję zestawu firmy Academy (nie było jeszcze wtedy zestawu short-run MPM), prace objęły
dodanie drugiej kabiny, dorobienie nowej owiewki i doprofilowanie tylnej, górnej części kadłuba.