Ju-52 o numerze fabrycznym 6657 należał do grupy
dwunastu maszyn, które 13 kwietnia 1940 roku zostały wyznaczone
do przewiezienia oddziałów strzelców górskich mających zluzować
część wojsk okupacyjnych w Narwiku. Cały zespół wylądował na zamarzniętym
jeziorze Hartvigvann, gdzie pozostał do wiosny, kiedy to lód się
załamał... Ten konkretny Junkers został wydobyty z dna jeziora w
1993 roku.
|
Junkers Ju 52/3m (numer fabryczny 7220), został
zbudowany w 1942 roku. Przyjęty pierwotnie przez Luftnahsę jako
D-AZAW "Hans Kirschstein", już tydzień póśniej został
przeniesiony do hiszpańskiego towarzystwa Iberia, żeby w 1942 roku
zacząć loty dla hiszpańskich sił zbrojnych. Przewoził między innymi
hiszpańskich ochotników na front wschodni. Służbę w zakończył dopiero
w 1963 roku (jako T.2B-108). Trzy lata później został przejęty przez
stowarzyszenie zamierzające przekazać go berlińskiemi muzeum, gdzie
został wyremontowany z pomocą Lufthansy, wracając przy tym do pierwotnych
barw i pierwszej rejestracji.
|