|
|
|
|
|
|
Fw 190
znany jest jako drugi chronologicznie (po Bf 109) podstawowy jednomiejscowy
myśliwiec
Luftwaffe podczas drugiej wojny światowej. Oblatany został w 1939
roku, do służby zaczął wchodzić
w 1941. Był wybitnie uniwersalną maszyną a jej konstrukcja umożliwiała
daleko idące modyfikacje,
które przewidziane zostały zresztą fabrycznie, przygotowywano w
tym celu nawet specjalne zestawy
wzbogacające możliwości bojowe Fw 190. Jedną z nich była wersja
A5/U14 (rozwinięta
następnie w F8/R14) i przeznaczona do przenoszenia torped, co wymagało
podwyższenia goleni
kółka ogonowego, poszerzenia stetecznika pionowego i zdjęcia części
uzbrojenia strzeleckiego.
Propozycja nie wyszła jednak poza stadium prototypów, w czym nie
ma nic dziwnego, jeśli wziąć
pod uwagę relatywnie niewielkie zaangażowanie Luftwaffe w rozwój
lotnictwa morskiego.
Podstawą do konwersji był model Fw190A5 Hasegawy, dorobić zaś trzeba
było goleń kółka ogonowego,
wyrzutnik ETC 502 oraz samą torpedę. Model posiada fikcyjne, ale
typowe morskie malowanie.
|
|
|
|
|
|
Fw
190 B był projektowany jako myśliwiec wysokościowy. Przedstawiony
prototyp V27 został
wyposażony w wydłużone skrzydła oraz ciśnieniową kabinę, miał być
napędzany nową wersją
silnika wyposażoną w turbosprężarkę. Program nie przyniósł jednak
spodziewanych rezultatów
i został oficjalnie zamknięty w 1944 roku. Podstawą do przeróbek były
Fw-190A3, podobnie też
stało się w przypadku modelu, w którym wykorzystany został zestaw
firmy Matchbox. |
|
|
|
|
|
Program
Fw 190C był alternatywnym programem mającym doprowadzić do powstania
wysokościowej
wersji tego myśliwca. Wykorzystano w nim nowy, opracowywany dopiero
silnik. Podstawą były
maszyny z serii A1 i A3. Prototyp oznaczony jako V13 latał w 1942
roku i miał charakterystyczną dla serii
C chłodnicę oleju umieszczoną pod silnikiem. Jego model powstał z
przeróbki zestawu firmy Italieri. |
|
|
|
|
|
Prototyp
V18 miał stać się wzorcem dla seryjnych Fw 190C. Posiadał charakterystyczną
sprężarkę
zamocowaną pod kadłubem samolotu i połączoną systemem rur z wylotami
spalin. Przez osobliwy
wygląd zyskał nazwę "Kangur". Oblatany został na początku
1943 roku, jednak mocno doposażona
maszyna okazała się wybitnie niesterowna, tak na wielkich wysokościach
jak i przy lądowaniu. Szereg
poprawek nie zdołał zmienić szybko sytuacji. Występowały też problemy
z niedopracowanym jeszcze
i nie produkowanym ciągle seryjnie silnikiem. Po zbudowaniu jeszcze
kilku dalszych prototypów,
w 1944 roku wstrzymano i ten program, chociaż brak było wśród nowych
maszyn Luftwaffe
alternatywy dla Fw 190C, a wiele sugerowało, że przy odpowiednim nakładzie
pracy stałby się
on z czasem całkiem udanym myśliwcem. I tutaj podstawą do konwersji
był model firmy Italieri. |
|
|
|
|
|
Ta 152 był następcą Fw 190D. Wersja C, która nie wyszła poza fazę
prototypów, posiadała
charakterystyczny dla Ta 152 wydłużony kadłub, ale połączony ze skrzydłami
o rozpiętości typowej
dla zwykłych Fw 190, jako że przeznaczona była do operowania na średnich
wysokościach. Próby
wersji C przeprowadzano głównie na początku 1945 roku, produkcja miała
ruszyć w czerwcu. Wcześniej
jednak (czyli na kilka miesięcy przed końcem wojny) zdecydowano, iż
w ramach programu Ta152
rozwijana będzie tylko wersja H, której zdołano nawet wyprodukować
prawie siedemdziesiąt egzemplarzy.
Model powstał przez połączenie kadłuba z zestawu Ta 152H firmy Novo
(Frog), płatów z zestawu
firmy Italieri i osłony kabiny z zestawu Academy. |
|
|
|
|
|
Ta
szkolno-treningowa wersja Fw 190A-8 pojawiła się wiosną 1944 roku.
Początkowo określano
ją jako A-8/U1, potem jako S-8. Nie produkowana seryjnie. Nieliczne
maszyny w tej konfiguracji
była przeróbkami myśliwców, które trafiły do warsztatów remontowych.
Model powstał przez
konwersję zestawu firmy Academy (nie było jeszcze wtedy zestawu short-run
MPM), prace objęły
dodanie drugiej kabiny, dorobienie nowej owiewki i doprofilowanie
tylnej, górnej części kadłuba. |
|