|
|
|
|
|
|
HA-1109
powstał jako licencyjne rozwinięcie myśliwca Bf 109G. Był swoistym
kuriozum,
gdyż jego produkcję zaczęto w Hiszpanii w 1951 roku, czyli w czasie,
gdy niemal wszyscy inni rozwijali
już napęd odrzutowy. Mimo to przez szereg lat pozostawał w służbie,
chociaż jego skuteczność
w razie udziału w hipotetycznym europejskim konflikcie byłaby minimalna.
|
|
|
|
|
|
HA-1112
był jeszcze późniejszą wersją Bf 109G, zbudowano go bowiem w 1953
roku. Chociaż
nie mógł mieć żadnego istotnego znaczenia militarnego, dopełniła się
w nim pewna ironia losu:
do jego napędu użyto takiego samego silnika (RR Merlin), jaki montowano
w większości maszyn
typu Spitfire, czyli głównych zachodnich konkurentów Bf 109 przez
cały niemal czas wojny.
Oba modele powstały jako konwersje produkowanego w Polsce zestawu
Bf 109G, który bez dwóch
zdań był mniej starannie wykonanym klonem zestawu Hasegawy. Przeróbki
dotyczyły w pierwszym
rzędzie przedniej, silnikowej części kadłuba, śmigieł, uzbrojenia
i górnej powierzchni płatów. |
|