|
|
|
|
|
|
Warhawk (znany też pod nazwą Kittyhawk) był
jedną z osobliwszych konstrukcji drugiej wojny.
Powstał jako rozwinięcie myśliwca P-36 Hawk po wyposażeniu go w
rzędowy silnik (co pociągnęło
za sobą dalsze zmiany), oblatany został w 1938 roku. Wówczas był
konstrukcją na tyle obiecującą,
że w 1940 pierwsze P-40 (jeszcze wczesnych wersji) zaczęły wchodzić
na uzbrojenie US Army
Air Corps. Od wersji E pojawił się już Warhawk w tej najbardziej
znanej postaci - łącznie
wyprodukowno 13738 płatowców. Nie była to jednak maszyna na tyle
rewelacyjna, żeby uznano ją
za przydatną na tych frontach, gdzie można było skierować lepszy
sprzęt - w największej liczbie
została użyta w Afryce i na Dalekim Wschodzie. Jej produkcja trwała
niemniej aż do 1944 roku,
co dało asumpt do przypuszczeń, iż nie tylko militarne potrzeby
stały za ciągłym składaniem
zamówień na dalsze serie coraz wyraźniej ustępującego konkurencji
myśliwca.
Wersja P-40L, której odzorowaniem jest model, powstała w 1942 roku.
Była wyposażona zwykle
w cztery karabiny maszynowe miast standardowych sześciu, zastosowano
w niej inny silnik,
niż w większości P-40 (co spowodowało lekką zmianę wyglądu przodu
maszyny), była też nieco
"odchudzona" dla poprawienia osiągów, co wszelako zbyt
wiele nie dało.
Model powstał przez przeróbkę P-40K firmy KP - akurat wtedy jedynego
dostępnego zestawu,
który się do czegoś nadawał. Zasadniczą zmianą było powiększenie
chłodnicy i usunięcie
chwytu powietrza nad silnikiem. Konieczne było też oczywiście przedłużenie
kadłuba.
|
|
|
|
|
|
TP-40N
był wersją treningową - jedną z wielu, jakie powstały przez przebudowę
seryjnych,
jednomiejscowych Warhawków. Przedstawiony tutaj otrzymał malowanie
typowe dla maszyn
szkolnych latających na terenie USA.
Podstawą był P-40N firmy Academy, zaś sama przeróbka polegała na dodaniu
drugiej kabiny
i przeprofilowaniu stosownie do tego tylnej, górnej części kadłuba
przed sterem wysokości. |
|
|
|
|
|
XP-40Q
powstał w 1944 jako ostatnia próba "ożywienia" tej konstrukcji
dla zyskania przez
wytwórnię Curtiss nowych zamówień. Charakteryzowała się innym silnikiem,
odmiennym
zabudowaniem chłodnic (w skrzydłach), ściętym płatem i kroplową
osłoną kabiny. Jakkolwiek osiągi
nie były najgorsze (679 km/h), to całością parametrów nie mógla
się równać z maszynami nowszej
generacji, które w tym czasie znajdowały się już w produkcji. Zbudowano
więc tylko trzy prototypy,
które zakończyły historię P-40.
Model powstał przez przebudowę zestawu P-40N Academy. Ingerencje
były dość rozległe,
objęły cały przód kadłuba i jego grzbiet za kabiną pilota, dodanie
chłodnic w skrzydłach oraz skrócenie
płatów. Pewnym błędem modelu jest za krótka owiewka kabiny, przez
co może kiedyś
jeszcze wrócę do tego tematu...
|
|