USS Independence (CVL-22) |
l |
|
|
Rozpoczęcie budowy
11.05.1941
Wodowanie 22.08.1942
W służbie od 14.01.1943
Modernizacje 1944
Zatopiony 29.01.1951
Jednostki siostrzane 8 |
Wyporność
10 662, pełna 14 751 ts
Wymiary d-190 s-33,3 z-7,9 m
Uzbrojenie 26x40 mm
Samoloty (1944) 24 - Hellcat, 9 - Avanger
Prędkość maks. 31 w
Załoga 1569 |
|
l |
|
|
Krótko przed włączenie się Stanów
Zjednoczonych do wojny zaczęto wyrażać obawy, iż wobec prawdopodobnej
bliskości konfliktu US Navy może nie dysponować na czas wystarczającą
liczbą lotniskowców. Pierwsze jednostki typu Essex miały wedle ówczesnych
planów wejść do służby nie wcześniej, niż w 1944 roku (dopiero po
Pearl Harbor przyspieszono ich budowę), zaczęto zastanawiać się
więc, jak zapobiec kryzysowi. Jednym z wyrazicieli i rzeczników
tej troski był Franklin Delano Roosevelt, który pomimo negatywnych
opinii nie ustawał w wysiłkach tak długo, aż dopiął swego.
|
|
|
Ponieważ chodziło o jak najwcześniejsze uzyskanie
dodatkowych okrętów, skupiono się na możliwościach konwersji na
lotniskowce istniejących albo budowanych już jednostek (podobnie,
jak miało to miejsce wówczas i później w Niemczech i Japonii). Wśród
potencjalnych kandydatów wymieniano nawet okręty liniowe typu Iowa
i wielkie krążowniki typu Alaska, jednak za najbardziej opłacalne
i rokujące uznano wykorzystanie kadłubów lekkich krążowników typu
Cleveland, których długa seria powstawała już w stoczniach. Przeróbka
objęła ostatecznie dziewięć jednostek.
|
Przez swoją genezę były to jednostki niewielkie,
o ograniczonym potencjalne bojowym, niemniej dzięki dużej, typowo
krążowniczej prędkości mogły bez trudu współdziałać z większymi
braćmi i niemal natychmiast weszły w skład szybkich grup uderzeniowych.
W okresie walk o Filipiny (lato 1944) ich samoloty stanowiły 38-40%
całości sił lotniczych US Navy, biorących udział w operacji. Początkowo
okręty były klasyfikowane tak samo, jak lotniskowce floty (CV),
dopiero w lipcu 1943 zmieniono im oznaczenia na CVL, co oznaczało
lekkie lotniskowce. Eksperyment okazał się na tyle udany, że już
w trakcie wojny wdrożono program budowy kolejnych lekkich lotniskowców
na dających większe możliwości kadłubach ciężkich krążowników typu
Baltimore, jednak dwie jednostki typu Saipan weszły do służby dopiero
w 1946 roku.
|
Pomimo całego szeregu wad, jak mało
imponująca dzielność morska, nienajlepsza pomimo dodania "bąbli"
stateczność wąskich kadłubów z wysokim hangarem i pokładem lotniczym
oraz słaba ochrona i takaż ogólna odporność na ciosy, w trakcie
działań wojennych utracono tylko jeden z lotniskowców typu Independence:
zatopiony przez lotnictwo podczas operacji filipińskiej USS Princeton.
Trzy z nich służyły potem w innych flotach (dwa przekazano Francji,
jeden Hiszpanii), przy czym ostatni z nich został złomowany dopiero
w 2002 roku.
|
|
|
l
|
|
|
Przyszły lotniskowiec został
zatwierdzony do budowy jako lekki krążownik Amsterdam (CL-59)
i trafił do służby po przebudowie jako pierwszy w swoim typie. Po
próbnym rejsie w rejonie Karaibów został przesunięty na Pacyfik,
gdzie wszedł w skład grupy bojowej z dwoma lotniskowcami floty,
USS Essex i USS Yorktown (CV-10). Wraz z nimi wziął
1 września 1943 roku udział w operacji przeciwko Marcus Island,
potem przeciwko Wake. W listopadzie uczestniczył w ataku na Rabaul
i na Tarawę, gdzie został uszkodzony torpedą.
|
Z początkiem stycznia zawinął
do San Francisco dla koniecznego remontu, podczas którego otrzymał
dodatkową katapultę, później zaś, już po przejściu na Hawaje, rozpoczął
cykl szkolenia w prowadzeniu działań nocnych. W sierpniu wziął udział
w opanowaniu Palau, we wrześniu rozpoczynając bombardowania przed
operacją filipińską. Głównie samych Filipin, ale także Okinawy i
Formozy. W październiku jego samoloty atakowały między innymi zespół
Kurity, przyczyniając się do zatopienia pancernika
Musashi. Krótko później wzięły też udział w działaniach Task
Force 38 przeciwko zespołowi Ozawy. 9 listopada Independence
otrzymał kilka dni wypoczynku, po czym ponownie wspierał walki na
Filipinach, w tym lądowanie na Luzonie. 30 stycznia został odesłany
na konieczny już remont do Pearl Harbor.
|
Ostatnią dużą operacją USS
Independence było lądowanie na Okinawie wiosną 1945 roku,
po czym wziął jeszcze udział w atakach lotniczych na wyspy macierzyste.
Już po kapitulacji Japonii zajmował się wyszukiwaniem z powietrza
obozów jenieckich, ostatecznie 31 października powracając do San
Francisco i do końca stycznia 1946 biorąc udział w operacji Magic
Carpet, czyli transporcie z powrotem do USA amerykańskich żołnierzy
z różnych zakątków nader rozległego teatru wojny na Pacyfiku. I
to był koniec jego aktywnej działalności.
|
|
|
Jako jedna z wielu zbędnych
już US Navy jednostek został przeznaczony do udziału w testach broni
atomowej na atolu Bikini, gdzie przetrwał obie próby (czyli testy
Able i Baker), chociaż wyszedł z nich z pokiereszowanymi burtami
i nadbudówkami oraz silnie napromieniowany, co czyniło jego złomowanie
ryzykownym albo - w razie podjęcia dekontaminacji - zdecydowanie
nieopłacalnym. Po szeregu badań i pięcioletnim postoju, najpierw
w Pearl Harbor, potem w San Francisco, został zatopiony 29 stycznia
1951 roku u brzegów Kalifornii, koło Wysp Farallońskich.
|
Przed zatopieniem umieszczono na jego pokładzie
kilka zalanych cementem beczek z materiałami radioatywnymi (jak
na przykład gumowe rękawiczki), zaś samo zatopienie połączono z
testem nowych głowic torpedowych, które zostały ulokowane pod pokładem
okrętu, zapewne na wysokości śródokręcia. Ponadto podana wówczas
pozycja spoczęcia wraku (215 mil od brzegu) mocno różniła się od
rzeczywistej (30 mil od brzegu), co zapewne było świadomą, nawet
jeśli trochę paranoiczną, próbą zmylenia przeciwnika co do lokalizacji
obiektu związanego jakoś z testami broni atomowej. Biorąc pod uwagę,
że był to początkowy okres zimnej wojny (z procesem Rosenbergów
i wyścigiem dla skonstruowania bomby wodorowej) zapewne nie powinno
to specjalnie dziwić. Tajemnicą objęto też sposób zatopienia lotniskowca.
|
|
l
|
|
Wrak został zlokalizowany po raz pierwszy w 1990
roku dzięki U.S. Geological Survey, podczas badań geologicznych
dna morskiego. Jego pozycja została potwierdzona sonarowo w 2009
roku przez jednostkę hydrograficzną Okeanos Explorer, wykonującą
swój cykl badań. Pierwsza celowa wyprawa do wraku Independence
miała miejsce w marcu 2015 roku, kiedy to uzyskano jego dokładny
obraz sonarowy, chociaż ze względu na mało sprzyjającą pogodę ograniczono
się do jednego przejścia nad obiektem.
|
|
|
Wystarczyło to jednak do pełnej identyfikacji
wraku i dało impuls do dokładnego zbadania stanu lotniskowca podczas
finansowanego przez NOAA cyklu studiów obszaru Greater Farallones
and Monterey Bay National Marine Sanctuaries. Uczyniono to w sierpniu
2016 roku z pokładu EV Nautilus, dysponującego dwoma zdalnie
sterowanymi pojazdami podwodnymi, dzięki którym uzyskano 34 godziny
sporządzonych na wraku nagrań. Wtedy też dopiero informacja o jego
odnalezieniu obiegła świat.
|
Wrak znajduje się na średniej głębokości 829
metrów i spoczął na dnie na równej stępce z lekkim przechyłem na
prawą burtę, przy czym zapadł się w sporej mierze w osadach dennych.
Dotyczy to zwłaszcza dziobu, który jako pierwszy zetknął się z dnem,
częściowo się przy tym odłamując. Poza tym stan wraku jest zdecydowanie
dobry, z większością pokładu lotniczego nadal na miejscu, wyjąwszy
uszkodzenia powstałe podczas testów na atolu Bikini oraz będące
skutkiem eksplozji głowic torpedowych, które posłużyły do zatopienia
okrętu.
|
|
Badania wraku były na tyle dokładne, że zajrzano
także do hangaru, gdzie trafiono na dobrze rozpoznawalne szczątki
myśliwca typu Hellcat i elementy bombowca pokładowego Helldiver.
Dużą uwagę zwracano przy tym na wyszukiwanie śladów promieniowania,
niemniej podobnie, jak w przypadku wraków pozostałych na Bikini
na nic takiego nie trafiono i w tej chwili Independence wydaje
się nie przedstawiać już sobą żadnego zagrożenia pod tym względem.
Na marginesie wspomniano tylko, że trudno całkiem wykluczyć obecność
jakichś radioaktywnych śladów w odizolowanych pomieszczeniach w
głębi kadłuba, jak chociażby maszynownia, gdzie badacze z przyczyn
technicznych nie dotarli.
|
|
l |
|
l |
Copyright © 2019
by Estraven
|