USS Arkansas (BB-32)
l
  Położenie stępki 25.10.1910
Wodowanie 14.01.1911
W służbie od 17.09.1912
Modernizacje 1925-27, 1942
Zatopiony 25.07.1946
Jednostki siostrzane Wyoming
Wyporność 1927: 26 519 t. pełna 31 497 ts
Wymiary d-171 s-28,42 z-9,8 m
Uzbrojenie 12x305, 21x127 mm
Pancerz pb 279-127, pp 64-38
Prędkość maks. 21,5 w
Załoga 1063
l
 
Indeks

Aktualnosci

Capital Ships
Utracone OL
Utracone L

Arizona
Arkansas
Ark Royal
Audacious
Australia
Baden
Bismarck
Espana
Fuso
Graf Zeppelin
Hermes
Hood
Indefatigable
Invincible
Kirishima
König
Kronprinz
Lexington
Lützow
Markgraf
Musashi
Mutsu
Nagato
Oriskany
Ostfriesland
Prince of Wales
Queen Mary
Repulse
Roma
Royal Oak
Saratoga
Scharnhorst
Szent István
Thuringen
Tirpitz
Utah
Vanguard
Yamashiro
Yamato
Yorktown
USS Arkansas należał do czwartego typu drednotów zbudowanych dla US Navy, typu Wyoming. Stany Zjednoczone włączyły się do nowego wyścigu zbrojeń błyskawicznie, już w 1906 roku, niemniej w odróżnieniu od Wielkiej Brytanii przyjęto tam na dość długo, iż każdy typ będzie składał się z dwóch jednostek, tak zatem Arkansas był ósmym drednotem, który wszedł na stan US Navy. W przybliżeniu był odpowiednikiem brytyjskiego typu St. Vincent, z podobną liczbą analogicznych dział artylerii głównej o tym samym kalibrze 305 mm.
Od brytyjskiego wzorca z tamtego czasu różnił się przede wszystkim ustawieniem wszystkich sześciu wież działowych na osi podłużnej okrętu. Dawało to znacznie cięższą salwę burtową, ale i powodowało, że aż cztery z tych wież okupowały niemal całą rufową część kadłuba. Było to rozwinięcie koncepcji przyjętej w poprzednich dwóch typach, Delaware i Florida, które miały w tym samym miejscu po trzy wieże. W zamyśle typ Wyoming miał otrzymać działa większego kalibru 357 mm, ale jak to bywało, ich opracowanie opóźniłoby oddanie okrętów do służby, zostało więc po staremu i w imię postępu dodano po prostu szóstą wieżę. Zmiana kalibru nastąpiła dopiero przy kolejnym typie New York, także reprezentowanym przez dwie jednostki, w tym zachowanego do dziś jako muzeum USS Texas.
W swej pierwotnej postaci oba pancerniki były napędzane turbinami (typ New York otrzymał ponownie maszyny parowe, które uważano wówczas w US Navy za wydajniejsze) z kotłami opalanymi węglem, co zmieniono w latach dwudziestych, montując kotły opalane ropą (przeznaczone pierwotnie dla nieukończonego typu South Dakota). Dodano wtedy także bąble przeciwtorpedowe i artylerię przeciwlotniczą, niejakiej zmianie uległa sylwetka.
Zgodnie z postanowieniami drugiego traktatu waszyngtońskiego z 1930 roku USA miały wycofać kilka najstarszych drednotów, co objęło wówczas typ Florida (z USS Utah przebudowanym na okręt cel) oraz USS Wyoming (przebudowany na jednostkę szkolną, złomowany dopiero w 1947 roku). USS Arkansas pozostał w służbie, niemniej jako jedyny w US Navy drednot wyposażony w działa kalibru 305 mm był w latach trzydziestych okrętem coraz bardziej odbijającym od nowoczesnych wzorców.
l
Okres przed I wojną światową USS Arkansas spędził na manewrach i wizytach, nie zawsze kurtuazyjnych, jak w Veracruz podczas rewolucji meksykańskiej w 1914 roku. Podczas wojny znalazł się w składzie BatDiv 9, przydzielonego do współpracy z Royal Navy, przez co spędził kilka miesięcy (w latach 1917-18) na Morzu Północnym i w Scapa Flow. Był obecny przy internowaniu Hochseeflotte. Do Stanów wrócił po koniec 1918 roku, akurat na uroczysty przegląd floty.
Okres międzywojenny upłynął mu na ćwiczeniach, tak w składzie Floty Atlantyku, jak i Floty Pacyfiku, wizytach reprezentacyjnych w zagranicznych portach oraz cyklach szkoleniowych midszipmenów. Odwiedził w tym okresie między innymi Cherbourg, Kilonię, Oslo, Edynburg, Kopenhagę, Greenock, Kadyks, Gibraltar, Göteborg, Niceę i Neapol. Wizyty w Europie skończyły się wszakże 1938 roku, co było zapewne znakiem czasu. Rejsy ćwiczebne w tym i następnym roku zdecydowano się ograniczyć do zachodniego Atlantyku.

W chwili wybuchu II wojny światowej, Arkansas był już jednostką zdecydowanie przestarzałą, przez co z góry został przypisany do zadań drugorzędnych. W 1939 roku brał udział w "patrolach neutralności" na Atlantyku, w 1940 powracając do zadań szkoleniowych. 7 grudnia 1941 kotwiczył w Casco Bay w stanie Maine i niebawem (po niejakim dozbrojeniu) został przydzielony do służby konwojowej. W ten sposób spędził większość czasu do 1944 roku, w przerwach stając się znowu jednostką szkolną.
Rutynową służbę przerwała dopiero operacja Overlord. Podczas inwazji w Normandii Arkansas pełnił rolę okrętu artyleryjskiego, wspomagającego siły lądowe, głównie w odcinku Omaha. Podobnie było później, w sierpniu tego samego roku, podczas inwazji w południowej Francji. We wrześniu powrócił do Stanów i w następnym roku, po wizycie w stoczni, został przypisany do Floty Pacyfiku. W jej składzie brał udział w walkach o Iwo Jimę i Okinawę.
l

Ostatnim zadaniem USS Arkansas był udział w operacji Magic Carpet, czyli przewożeniu rozrzuconych po połaciach Pacyfiku amerykańskich żołnierzy do domu. Niemal natychmiast potem został wycofany z czynnej służby, 20 maja 1946 opuszczając Pearl Harbor kursem na atol Bikini. Jako jedna z wielu własnych i zdobycznych jednostek miał zostać wykorzystany dla oceny skutków próbnych eksplozji atomowych. Test Able przetrzymał, niemniej fala uderzeniowa podwodnego testu Baker (230 metrów od burty) tak go sponiewierała, że błyskawicznie przewrócił się i zatonął.
Obecnie wrak USS Arkansas jest jedną z szeregu atrakcji turystycznych atolu Bikini, mając za towarzystwo między innymi lotniskowiec Saratoga i pancernik Nagato. Spoczywa na głębokości około 50 metrów, odwrócony do góry dnem, niemniej z kadłubem wciąż w całości, śrubami i sterami na miejscu oraz widocznymi kazamatami dział artylerii pomocniczej i częścią dział artylerii głównej. Jak wszystko, co leży płytko w ciepłych wodach, awansował z latami do roli cennej dla morskiego życia sztucznej rafy koralowej.
l
Tekst o USS Arkansas w Wikipedii https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Arkansas_(BB-33)
Raport NPS na temat wraków Bikini (format PDF): https://www.nps.gov/orgs/1635/upload/NNPS_903_D160_-38840-pg0000.pdf
Film z nurkowania do wraku Arkansas https://www.youtube.com/watch?v=YJKI2YRmqbE
l
Copyright © 2018 by Estraven