Giovanni delle Bande Nere
(1930) |
l |
|
|
Położenie stępki
31.10.1928
Wodowanie 27.04.1930
W służbie od 01.01.1931
Modernizacje -
Zatopione 01.04.1942
Typ Condottieri (Giussano), liczba jednostek w typie
12 (4) |
Wyporność
6 571, pełna 6 954 ts
Wymiary d-169,3 s-15,5 z-5,3 m
Uzbrojenie 8x152, 6x100, 8x37, 8x13,2 mm
Pancerz pb 24, pp 20 mm
Prędkość maks. 37 w
Załoga 507 |
|
l
|
|
Lekki krążownik Giovanni delle Bande Nere
około 1933 roku
Picture: Naviearmatori
|
Do kwestii lekkich krążowników Regia Marina
podchodziła, jak się wydaje, na swój własny sposób. Można powiedzieć,
że po pierwsze przyjęła ogólny wzorzec dostosowany do warunków Morza
Śródziemnego. Akwenu znacznie większego, niż na przykład Bałtyk,
ale w sumie nie tak znowu olbrzymiego. Co więcej, podobnie jak w
przypadku Bałtyku było wiadomo, że w przypadku wojny z Francją czy
Wielką Brytanią flota włoska zostanie zablokowana na Morzu Śródziemnym
(tak, jak podczas pierwszej wojny flota Austro-Węgier została zablokowana
na Adriatyku). Nie były więc potrzebne jednostki duże, zdolne do
realizowania zadań krążowniczych na wielką skalę (jak w przypadku
Royal Navy), ale raczej naprawdę lekkie i do tego szybkie, lokujące
się gdzieś pomiędzy krążownikiem a dużym niszczycielem. Po drugie
zaś, uzyskawszy już pożądany wzorzec, skupiła się na jego dopracowywaniu
i trzymała się go niemal do końca ery krążowników.
|
Lekki krążownik Giovanni delle Bande Nere
w drugiej połowie lat trzydziestych
Picture: Fotocelere di A. Campassi - Torino 1938 via Naviearmatori
|
Jednostki typu Condottieri były budowane w latach
1928-1937 i powstały w ramach pięciu podtypów, z których każdy następny
był w jakiś sposób doskonalszy. Co więcej, kolejny typ, Capitani
Romani, był zasadniczo dalekim rozwinięciem poprzedniego, z prędkością
dochodzącą do 43 węzłów. Condottieri też zaliczały się do szybkich
okrętów (osiągały prędkości pomiędzy 34-37 węzłów), a co więcej,
jednostki ostatnich podtypów okazały się konstrukcjami na tyle udanymi,
iż nie zakończyły w komplecie kariery krótko po wojnie. Jedna z
nich ( Giuseppe Garibaldi, 1936) została nawet przebudowana
w latach 1957-61 na krążownik rakietowy i pozostawała w służbie
do 1971 roku. W czasie działań wojennych stracono pięć z nich, z
czego trzy na skutek storpedowana, jeden za sprawą działań lotnictwa,
jeden zaś po fatalnym uszkodzeniu podczas walki artyleryjskiej ( Bartolomeo
Colleoni w walce z
HMAS Sydney).
|
|
l
|
|
Giovanni delle Bande Nere przed wodowaniem
Picture: blog of ANMI
|
Pierwsze cztery krążowniki typu Condottieri,
określane jako podtyp Giussano, były przede wszystkim szybkie, ale
o wiele gorzej przedstawiały się pod względem opancerzenia i ochrony
podwodnej części kadłuba, przez co w latach trzydziestych zyskały
nawet przezwisko "bibułkowych krążowników". Powstały jednak
w czasie, gdy nadal jeszcze uważano, że prędkość daje bezpieczeństwo.
Mogło to sprawdzać się częściowo przy realizacji zadań ofensywnych,
w pozostałych jednak już niekoniecznie, co Supermarina z czasem
zaakceptowała i kolejne podtypy Condotteri były już coraz lepiej
dopracowane pod tym względem. Niemniej typu Giussano nie dało się
już poprawić, a w przypadku Bande Nere doszedł jeszcze problem
roboty stoczniowej niekoniecznie najwyższej jakości. Jako jedyny
z całej czwórki krążownik powstał w stoczni Regio Cantiere di Castellammare
di Stabia (w pobliżu Neapolu), która wedle ówczesnych opinii nie
podołała zadaniu. Niemniej pierwsze lata służby upłynęły Bande
Nere raczej spokojnie, na rutynowym wypełnianiu zadań szkoleniowych
i bez szczególnych zdarzeń na pokładzie.
|
Pierwsze zadania o bardziej wymagającym charakterze
pojawiły się w okresie wojny domowej w Hiszpanii, kiedy wraz z pozostałymi
krążkownikami typu Giussano patrolował zachodnią część Morza Śródziemnego.
Po wybuchu wojny utworzył wraz z półbliźniaczym Luigi Cadorna
2. Dywizjon Krążowników, przeprowadzając wtedy między innymi kilka
akcji minowych w Cieśninie Sycylijskiej. W lipcu tego samego roku,
podczas przejścia wraz z innym półbliźniakiem Bartolomeo Colleoni
z Trypolisu na Leros, napotkał w pobliżu przylądka Spatha zespół
złożony z australijskiego lekkiego krążownika HMAS Sydney
i pięciu niszczycieli. Walka zakończyła się zatopieniem Bartolomeo,
Bande Nero zdołał wykorzystać przewagę prędkości i ujść,
wcześniej trafiając raz HMAS Sydney. Sam został trafiony
dwa razy, tracąc ośmiu zabitych.
|
W grudniu Bande Nere został włączony w
skład 4. Dywizjonu Krążowników, w ciągu następnych miesięcy biorąc
udział w atakach na konwoje z zaopatrzeniem dla Malty oraz prowadząc
dztiałalność minową, między innymi na podejściu do Trypolisu. Eskortował
też zmierzające tam włoskie konwoje - w trakcie jednej z takich
akcji, 24 maja 1941, zatopiony został przez storpedowanie towarzyszący
mu półbliźniaczy
Armando Diaz. W grudniu Bande Nere miał wziąć udział
w operacji dostarczenia surowców wojennych do Trypolisu, niemniej
przyczyny techniczne zmusiły go w ostatniej chwili do pozostania
w Palermo. Jego ładunek został przejęty przez bliźniacze
Alberico da Barbiano i Alberto da Giussano - oba wyszły
przeładowane w morze i zostały zatopione w nocnym boju torpedami
brytyjskich niszczycieli. W marcu 1942 roku, podczas kolejnej akcji
konwojowej, Bande Nere wziął udział w drugiej bitwie po Syrtą
(jako część osłony pancernika Littorio), trafiając jednym
pociskiem lekki krążownik HMS Cleopatra.
|
Giovanni delle Bande Nere opuszcza port
w Tarencie
Picture: Wikipedia
|
23 marca, podczas powrotu z tej akcji, krążownik
odniósł uszkodzenia na skutek napotkania sztormowej pogody, przez
co wczesnym rankiem 1 kwietnia wyruszył w drogę do stoczni w La
Spezia na północy Italii, gdzie miano dokonać koniecznych napraw.
Około godziny 9:00, gdy przechodził wraz zespołem lekkich jednostek
w pobliżu wyspy Stromboli, dosięgła go salwa torpedowa okrętu podwodnego
HMS Urge. Trafiony dwoma pociskami kadłub natychmiast się
przełamał i szybko zatonął, pociągając za sobą dużą część załogi:
381 z 722 osób, obecnych w tym rejsie na pokładzie.
|
|
l
|
|
|
Dzwon okrętowy Bande Nere, wyraźnie wciąż
na swoim miejscu
Picture: Marina
Militare
|
Odkrycie wraku krążownika Giovanni delle
Bande Nere wiązało się najpewniej z chęcią wypróbowania przez
Włoską Marynarkę Wojenną nowego sprzętu do badań podmorskich (AUV
Hugin 1000 i ROV Multipluto 03). Na obszar badań wybrano właśnie
rejon zatonięcia krążownika w pobliżu wyspy Stromboli, zaś prace
były prowadzone z pokładu trałowca Vieste. Oficjalny komunikat
o znalezieniu wraku ukazał się około 8 marca 2019 roku. Podano w
nim, że trzy sekcje kadłuba spoczywają na głębokości pomiędzy 1460
a 1730 metrów, co oznacza zapewne, iż elementy okrętu opadły na
podmorskie zbocze podstawy wyspy, tworząc pochyłe pole szczątków
około 11 mil morskich na południe od jej brzegów. Jak sugerują bardzo
udane zdjęcia, część rufowa spoczęła na lewej burcie, śródokręcie
zaś mogło ulec całkowitemu zniszczeniu (sądząc po wyrwanej wyrzutni
torpedowej, leżącej luzem na dnie). O stanie pozostałych części
okrętu trudno na razie cokolwiek powiedzieć. Nie wspomniano też,
który z dzwonów krążownika udało się ekipie sfotografować.
|
Zapewne wyrwana z posady wyrzutnia torpedowa
krążownika
Picture: Marina
Militare
|
|
|
l
|
Giovanni delle Bande Nere
w Wikipedii
Włoski artykuł o odszukaniu wraku Giovanni delle Bande Nere: Difesa
Online
Anglojęzyczny artykuł o odszukaniu wraku Giovanni delle Bande Nere:
The
Telegraph
Krótki film ukazujący rufę wraku: YT
|
l |
Copyright © 2019
by Estraven
|