SMS Undine (1902)
l
 
Indeks

Aktualnosci
Capital Ships

Nieco historii
Utracone K

Aboukir
Adm. Graf Spee
Adm. Nachimow
Alb. da Barbiano
Alb. da Giussano
Alm. Oquendo
Amphion
Argyll
Armando Diaz
Ashigara
Astoria
Atlanta
Black Prince
Blas de Lezo
Blücher (1908)
Blücher (1937)
Bremen
Brummer
Canberra
Card. Cisneros
Cassandra
Cezare Rossarol
Charleston
Charybdis
Chokai
Cöln (1909)
Cöln (1916)
Cressy
Cristóbal Colón
Curacoa
Curlew
Czerw. Ukraina
Defence
De Ruyter
Dmitrij Donskoj
Dragon
Drake
Dresden (1907)
Dresden (1917)
Durban
Edinburgh
Elbing
Emden
Exeter
Falmouth
Frankfurt
Frauenlob
Friedrich Carl
Furutaka
G. d. Bande Nere
Gius. Garibaldi
Haguro
Hampshire
Helena
Hermes
Hogue
Houston
Huron
Indianapolis
Infanta M. Teresa
Java
Jingyuan
Jintsu
Juneau
Kaiser Joseph I
Karlsruhe
Kinu
Kléber
Komintern
Königsberg
Krasnyj Kawkaz
Kuma
Kumano
Ladoga
Maine
Mainz
Manchester
Maya
Midilli
Mogami
München
Nachi
Neptune
Northampton
Nürnberg (1916)
Pallada
Pathfinder
Penguin
Perth
Pioneer
Prinz Adalbert
Prinz Eugen
Quincy
Raleigh
Rochester
Rostock
Sakawa
San Diego
Scharnhorst
Schurz
Strasbourg II
Sydney
Thames
Undine
Vincennes
Vizcaya
Warrior
Wiesbaden
Wilkes-Barre
Zenta
Zhiyuan

Położenie stępki 21.09.1901
Wodowanie 11.12.1902
W służbie od 05.01.1904
Modernizacje -
Zatopiony 07.11.1915
Typ Gazelle, liczba jednostek w typie 10
Wyporność 2 706, pełna 3 112 ts
Wymiary d-105 s-12,4 z-4,81 m
Uzbrojenie 10x105 mm
Pancerz pp 25-20 mm
Prędkość maks. 21,5 w
Załoga 270

l

SMS Undine
Picture: Jolly Diver
Okręty typu Gazelle były pierwszymi prawdziwymi małymi krążownikami Kaiserliche Marine. Przed nimi zbudowano w Niemczech jedynie kilka typów awiz (niewielkich uzbrojonych jednostek przeznaczonych do zadań łącznikowych i patrolowych, w niektórych flotach kojarzonych głównie z służbą kolonialną) oraz krążowników typowych dla epoki wiktoriańskiej, czyli słabo uzbrojonych, pozbawionych pancerza i noszących jeszcze dodatkowe ożaglowanie. Chociaż większe od swoich poprzedników i znacznie lepiej uzbrojone, zaliczały się do okrętów niewielkich, wedle późniejszych o kilkadziesiąt lat standardów lokowały się w okolicy dużych niszczycieli, nie dysponowały też krążowniczą prędkością, osiągając tylko 21 węzłów. O ich dziewiętnastowiecznym pochodzeniu świadczyło ponadto ukształtowanie dziobu w formie tarana, co z początkiem XX wieku było już cechą zanikającą. Konstrukcyjnie były krążownikami pancernopokładowymi i jako takie stały się punktem wyjścia dla projektów kolejnych typów niemieckich małych (czy też lekkich) krążowników.

Kartka pocztowa ze zdjęciem SMS Undine
Picture: akpool.co.uk
Zasadnicze lata służby wszystkich dziesięciu krążowników dobiegły końca w 1914 roku, kiedy przeniesiono je w komplecie do rezerwy. Wcześniej wchodziły w skład głównych sił floty i pełniły zazwyczaj zadania rozpoznawcze, chociaż cztery z nich spędziły też pewien w czas w koloniach. Z chwilą wybuchu Wielkiej Wojny przywrócono wszystkie Gazelle do służby, chociaż z pewnością nie były już jednostkami nowoczesnymi i nadawały się głównie do ochrony wybrzeży. Bazowały zwykle na Bałtyku, niemniej dwa z nich, Frauenlob i Ariadne, zostały włączone w skład Hochseeflote. Wojnę przetrwało siedem z nich. Undine padł ofiarą brytyjskiego okrętu podwodnego, Ariadne zatonęła w bitwie koło Helgolandu pod ogniem krążowników liniowych Royal Navy, zaś Frauenlob zginął podczas bitwy jutlandzkiej. Po zakończeniu wojny nie zostały internowane, pozostając w składzie nowej Reichsmarine.
Poza złomowanym w 1920 roku Gazelle, na tyle ciężko uszkodzonym w 1918 roku na minie, iż nie opłacało się już remontować przestarzałego ogólnie okrętu, zostały z początkiem lat dwudziestych zmodernizowane, co objęło nie tylko wymianę uzbrojenia ale także przydanie nowych, kliprowych już dziobów, i służyły potem niemal w komplecie do końca lat trzydziestych, zaś trzy z nich były przez kolejne dziesięć lat wykorzystywane jeszcze jako hulki. W czasie drugiej wojny dwa spośród nich przebudowano na okręty obrony przeciwlotniczej i one trafiły na złom pod koniec lat czterdziestych. Najdłużej przetrwał służący cały czas jako hulk Amazone, który zakończył żywot w 1954 roku. Jeden z krążowników typu Gazelle trafił też do obcej floty: był to wystawiony w 1924 roku na sprzedaż Niobe. Zakupiony wówczas przez Jugosławię otrzymał nową nazwę Dalmacija. Po inwazji Włoch na Jugosławię w kwietniu 1941 został przejęty przez Regia Marina i przemianowany na Cattaro, zaś po zdobyciu go przez Niemców w 1943 powrócił do nazwy Niobe i w tym samym roku został zatopiony przez brytyjskie kutry torpedowe. W sumie całkiem nieźle, jak na małe i powolne lekkie krążowniki.
l

SMS Undine
Picture: No Limits Diving
SMS Undine zawdzięczała nazwę postaci nordyckiego kobiecego ducha wód, wspominanego między innymi w pismach Paracelsusa, niejako wzorca dla późniejszej nimfy wodnej (w polskich źródłach to ondyny, rusałki czy żywiołaki wody). Przedwojenna służba krążownika wiązała się głównie ze szkoleniami i manewrami. Podczas jednej z takich okazji zdarzyło mu się pośród nocy, gdy szedł bez świateł pozycyjnych, staranować torpedowiec S126, który przecięty na pół zatonął ze stratą 32 ludzi (chociaż potem został podniesiony, złożony i wyremontowany powrócił do służby).

Niemal cały morski żywot SMS Undine wiązał się w Bałtykiem, z rzadkimi wypadami na Morze Północne i jedną jedyną wizytą w zagranicznym porcie, którym był norweski Larvik. Pierwszy poważny remont okręt przeszedł w 1910, kolejny zaś w 1912 (oba w Gdańsku). Po tym drugim został przesunięty do rezerwy, zaś jego załoga trafiła na nowy mały krążownik SMS Augsburg. Do służby powrócił w połowie 1914 roku, co związane było z wybuchem Wielkiej Wojny. Zasadniczym przydziałem Undine stał się wówczas Dywizjon Obrony Wybrzeża, działający na zachodnim Bałtyku, niemniej dwa razy krążownik wziął też udział w akcjach we wschodniej części akwenu, wspierając ataki skierowane przeciwko Kłajpedzie (wówczas noszącej nazwę Memel). W listopadzie 1915, podczas eskortowania wraz z dwoma torpedowcami promu Preussen został wypatrzony na północ od przylądka Arkona przez brytyjski okręt podwodny E19, który odpalił do kuszącego celu dwie torpedy.


Wojenna kartka pocztowa ze zdjęciem SMS Undine
Picture: akpool.co.uk
Obie trafiły, przy czym druga z nich detonowała część komór amunicyjnych w dziobowej części okrętu, który szybko zaczął nabierać wody. Niektóre źródła podają, iż przełamał się nawet w pół, przy czym część dziobowa zatonęła od razu, rufowa zaś dłuższą chwilę wystawała pod ostrym kątem z wody. Sądząc jednak po stanie wraku, którego kadłub wydaje się być w całości, tonący krążownik zapewne oparł się tylko wówczas dziobem o dno, zaś wypełniona wciąż powietrzem rufa potrzebowała jakiegoś czasu, żeby podążyć jego śladem, i stąd dłużej pozostała ponad falami. Zginęło od 14 do 25 ludzi (źródła różnią się w tej materii), z których większość została zmiażdżona w wodzie przez maszt i przedni komin, gdy przewróciły się na rozbitków. Reszta załogi została podniesiona przez towarzyszące Undine torpedowce.
l

Sonarowy obraz wraku SMS Undine (dziób skierowany jest w lewo)
Picture: Patrik Juhlin,
P-Dyk via I Live Under Water
Wrak SMS Undine został odkryty przypadkowo przez szwedzką marynarkę wojenną podczas ćwiczeń w 1999 roku jakieś 50 kilometrów na południe od szwedzkiego brzegu na wysokości Ystad. Znajduje się na głębokości około 47 metrów w pozycji częściowo wyprostowanej, to znaczy z przechyłem 45 stopni na lewą burtę. Kadłub wydaje się być cały, niemniej jest miejscami mocno skorodowany, zaś nadbudówki osunęły się w większości na dno po lewej, podobnie jak i część uzbrojenia. Pomimo to nadal może być bardzo interesujący przez bogactwo osprzętu, w tym obecny wciąż na pokładzie barkas parowy czy przyległe do komór amunicyjnych bezpieczne pomieszczenie z całym wyposażeniem z brązu.

Beziskrowe, bezpieczne pomieszczenie na pokładzie SMS Undine
Picture: I Live Under Water

Przechylony na lewą burtę dziób krążownika
Picture: I Live Under Water
l
Krążownik SMS Undine w Wikipedii
Opis wraku SMS Undine w serwisie Jolly Diver
SMS Undine w serwisie Mlitaer Wissen
Wrak SMS Undine w serwisie I Live Under Water
Galeria zdjęć z wraku krążownika (2015): UWImages-Kloft.de
Wrak SMS Undine w serwisie No Limits Diving
Film z zejścia do wraku SMS Undine w 2012 roku: You Tube
Film z 2013 roku: You Tube
l
Copyright © 2020 by Estraven