HIJMS Kuma (1919) |
l |
|
|
Położenie stępki
29.08.1918
Wodowanie 14.07.1919
W służbie od 31.08.1920
Modernizacje 1934, 1943
Zatopiony 11.01.1944
Typ Kuma, liczba jednostek w typie 5 |
Wyporność
5 182, pełna 5 926 ts
Wymiary d-152,4 s-14,2 z-4,8 m
Uzbrojenie 1943: 6x140,10x25 mm
Pancerz pb 64, pp 29 mm
Prędkość maks. 36 w
Załoga 450 |
|
l
|
|
Lekki krążownik Kuma w 1935 roku
Picture: WW
Technik
|
Podobnie jak Niemcy czy Włochy, Japonia przez
lata trzymała się jednego wzoru lekkiego krążownika, rozwijanego
i udoskonalanego w latach 1917-1925 i reprezentowanego przez cztery
kolejne typy: Tenryu, Kuma, Nagara i Sendai. Potem, za sprawą uzgodnień
traktatowych, budowa krążowników tej podklasy ustała, chociaż wcześniej
zdążono wprowadzić do służby jedyny w swoim typie, eksperymentalny
lekki krążownik Yubari (1923), który trzynaście lat później
stał się punktem wyjścia przy projektowaniu nowych, bardziej nowoczesnych
okrętów. I wtedy i potem we flocie japońskiej lekkim krążownikom
przypisywano przede wszystkim rolę przewodników flotylli, czyli
okrętów mających współpracować ściśle z niszczycielami i realizujących
zadania typowe dla niszczycieli (inaczej, niż w US Navy czy, zwłaszcza,
Royal Navy, gdzie rola lekkich krążowników była szerzej definiowana).
Między innymi ten właśnie element zaważył na projekcie typu Kuma,
który zastąpił dwa inne, planowane zaraz po typie Tenryu - lekkiego
krążownika, będącego niewielką modernizacją poprzedników oraz dużego
krążownika rozpoznawczego. Typ Kuma miał łączyć obie te funkcje.
|
Kuma w Chinach w 1935 roku
Picture: Official US Navy Photo of ONI 41-21 via HSNA
|
Punktem wyjścia dla zmiany projektu było rozpoczęcie
przez US Navy budowy lekkich krążowników typu Omaha, które miały
być silniej uzbrojone od swoich japońskich odpowiedników, oraz wzrost
prędkości nowych niszczycieli Połączonej Floty do 39 węzłów, co
wymagało przydania im nowocześniejszych przewodników flotylli. Typ
Kuma stał się zatem większą, lepiej uzbrojoną i szybszą wersją typu
Tenryu. W 1934 zabudowano na wszystkich jednostkach katapultę z
wodnosamolotem (usuniętą w 1943 roku), w okresie wojny wzmocniono
też wydatnie uzbrojenie przeciwlotnicze, chociaż z początkiem lat
czterdziestych były to już okręty przestarzałe. Dwa z nich (Oi
i Kitakami) zostały przebudowane na szybkie transportowce
i desantowce (z czego drugi został potem nosicielem kaitenów, czyli
samobójczych torped). Wojnę przetrwał tylko jeden (właśnie Kitakami),
wszystkie pozostałe zostały zatopione w 1944 roku.
|
|
l
|
|
Lekki krążownik Kuma we wczesnych latach
trzydziestych
Picture: WW
Technik
|
Niemal natychmiast po wejściu do służby Kuma
w 1920 roku Kuma został skierowany do udziału w japońskiej antybolszewickiej
interwencji zbrojnej na Syberii (1918-1922), gdzie osłaniał jednostki
desantowe i przez pewien czas stacjonował później w Port Arthur.
Kolejne lata, aż do modernizacji w 1934 roku, upłynęły mu na rutynowej
służbie. Zaraz potem wziął udział w wojnie chińsko-japońskiej (1935)
i do końca 1938 roku pozostawał okrętem bazą dla podwodnych stawiaczy
min działających u brzegów Chin, w kwietniu 1941 trafiając do 16.
Dywizjonu Krążowników.
|
|
Wraz z rozpoczęciem przez Japonię działań zbrojnych
7 grudnia 1941 roku został przypisany do sił atakujących Filipiny,
najpierw północne, w marcu zaś południowe. W kwietniu został trafiony
torpedą wystrzeloną przez ścigacz, jednak okazała się ona wadliwa
(jak często zdarzało się to wówczas z torpedami używanymi przez
US Navy). Kontynuował później osłanianie sił desantowych w rejonie
Cebu oraz Corregidoru, do 12 kwietnia pozostając w rejonie Manili.
Powrócił tam w październiku (po okresowym przeglądzie w Kure), po
czym został skierowany do obszaru Malajów i Indonezji, gdzie pozostawał
praktycznie do końca swojego żywota, służący przede wszystkim jako
szybki transportowiec, z jedną modernizacją w listopadzie 1943 roku,
którą przeprowadzono w Singapurze (do końca kariery nie otrzymał
jednak radaru). Przeżył w tym czasie kilka ataków lotniczych, ale
obyło się bez większych uszkodzeń.
|
11 stycznia 1944 Kuma wyszedł wraz z
niszczycielem Uranami z portu na wyspie Penang dla odbycia
ćwiczeń przeciwpodwodnych (!) i w ich to trakcie został przechwycony
przez operujący z Cejlonu okręt podwodny HMS Tally-Ho, który
po kilku manewrach dla wypracowania pozycji odpalił z odległości
1700 metrów salwę siedmiu torped. Nadciągające pociski zostały zauważone
na pokładzie idącego z prędkością 24 węzłów krążownika, jednak zbyt
późno rozpoczęty manewr unikowy okazał się nieskuteczny. Dwie torpedy
trafiły w tylną część okrętu po prawej burcie, wywołując gwałtowny
pożar i przechył rzędu 15 stopni. Drużyny awaryjne zadziałały na
tyle skutecznie, że w ciągu siedmiu minut udało się zredukować przechył
do 13 stopni i skierować okręt w stronę mielizn, jednak zaraz potem
doszło na rufie do wybuchu własnych bomb głębinowych krążownika,
który zatonął ostatecznie 12 minut od pierwszego trafienia ze stratą
138 ludzi. Tally-Ho wymknął się cały i zdrowy mimo przeprowadzonych
przez niszczyciel Uranami ataków.
|
Lekki krążownik Kuma, 1935 rok
Picture: JC's
Naval
|
Kuma w Tsingtao, 16 lipca 1935 roku
Picture: Offical US Navy photo, # NH 82094
|
|
l
|
|
Pierwsza informacja o rozpoznaniu wraku Kumy
pojawiła się w 2004 roku i pochodziła od Kevina Danleya, który ma
niewątpliwie wielkie zasługi w badaniu tego elementu historii w
rejonie Malajów, Indonezji i Filipin. Szczątki krążownika zostały
odnalezione sonarowo 12 marca 2004 roku na pozycji odległej o 10
mil morskich od zgłoszonej przez dowódcę Tally-Ho i 63 mile
od podanej oficjalnie po wojnie - ostatecznie jest to miejsce odległe
o 16 mil na zachód od wyspy Penang w Cieśninie Malacca. Pozytywna
identyfikacja wraku została przeprowadzona przez nurków działających
z pokładu statku badawczego MV Empress w ciągu następnych
dwóch dni. Kuma spoczął na głębokości 46 metrów na prawej
burcie. Część elementów nadbudówek, jak kominy, oraz wyrzutnie torpedowe
i niektóre działa znaleziono oderwane na dnie. Mostek przetrwał
w miarę cały, podobnie jak i większość stanowisk dział. Brakło około
dwudziestu metrów oderwanej części rufowej (od lewoburtowej zewnętrznej
śruby), widoczne były też ślady działania wysokiej temperatury (pożaru
przed zatonięciem okrętu, zwłaszcza na śródokręciu), który stopił
wiele szyb w bulajach i nadbudówkach.
|
Zapewne jeden z kominów krążownika
Picture: 2006,
DrMike
|
Sterówka krążownika Kuma
Picture: 2006,
DrMike
|
W pierwszej połowie 2014 roku stwierdzono, że
wrak krążownika Kuma został niemal całkowicie zniszczony
przez grasujących aktywnie w tej części świata złomiarzy, dzieląc
w ten sposób los wraków drugowojennych zatopionych okrętów z Morza
Jawajskiego oraz niektórych malajskich, w tym nieodległego wraku
ciężkiego krążownika
Haguro. Trudno powiedzieć, czy wszczęte podobno przez miejscowe
władze śledztwo coś dało, niemniej niezależnie od jego wyniku zostaje
stwierdzić, że relacje przygotowane między 2004 a 2014 rokiem zyskały
szczególną wartość historyczną o wiele wcześniej, niż stałoby się
zwykłym trybem rzeczy na skutek naturalnego rozpadu płytko spoczywającego
wraku.
|
|
l
|
|
l |
Copyright © 2018
by Estraven
|