HMS Pathfinder (1904)
l
 
Indeks

Aktualnosci
Capital Ships

Nieco historii
Utracone K

Aboukir
Adm. Graf Spee
Adm. Nachimow
Alb. da Barbiano
Alb. da Giussano
Alm. Oquendo
Amphion
Argyll
Armando Diaz
Ashigara
Astoria
Atlanta
Black Prince
Blas de Lezo
Blücher (1908)
Blücher (1937)
Bremen
Brummer
Canberra
Card. Cisneros
Cassandra
Cezare Rossarol
Charleston
Charybdis
Chokai
Cöln (1909)
Cöln (1916)
Cressy
Cristóbal Colón
Curacoa
Curlew
Czerw. Ukraina
Defence
De Ruyter
Dmitrij Donskoj
Dragon
Drake
Dresden (1907)
Dresden (1917)
Durban
Edinburgh
Elbing
Emden
Exeter
Falmouth
Frankfurt
Frauenlob
Friedrich Carl
Furutaka
G. d. Bande Nere
Gius. Garibaldi
Haguro
Hampshire
Helena
Hermes
Hogue
Houston
Huron
Indianapolis
Infanta M. Teresa
Java
Jingyuan
Jintsu
Juneau
Kaiser Joseph I
Karlsruhe
Kinu
Kléber
Komintern
Königsberg
Krasnyj Kawkaz
Kuma
Kumano
Ladoga
Maine
Mainz
Manchester
Maya
Midilli
Mogami
München
Nachi
Neptune
Northampton
Nürnberg (1916)
Pallada
Pathfinder
Penguin
Perth
Pioneer
Prinz Adalbert
Prinz Eugen
Quincy
Raleigh
Rochester
Rostock
Sakawa
San Diego
Scharnhorst
Schurz
Strasbourg II
Sydney
Thames
Undine
Vincennes
Vizcaya
Warrior
Wiesbaden
Wilkes-Barre
Zenta
Zhiyuan

Położenie stępki 08.1903
Wodowanie 16.07.1904
W służbie od 18.07.1905
Modernizacje -
Zatopiony 05.09.1914
Typ Pathfinder, liczba jednostek w typie 2
Wyporność 2 987 ts
Wymiary d-112,8 s-11,8 z-4,6 m
Uzbrojenie 10x76, 8x47 mm
Pancerz pb 51, pp 28-19 mm
Prędkość maks. 25 w
Załoga 289

l

HMS Pathfinder
Picture: Facta Nautica
W latach 1904-1912 Royal Navy zwodowała 15 niewielkich okrętów, klasyfikowanych jako krążowniki zwiadowcze, należących do 7 typów. Każdy z nich, oprócz ostatniego, liczył po dwie jednostki, których wyporność wahała się między 2 800 a 3 400 ton. Rozmiarami nie różniły się wiele od późniejszych o parędziesiąt lat niszczycieli, zaś w swoim czasie były przeznaczone głównie do roli przewodników flotylli kontrtorpedowców i prowadzenia rozpoznania na rzecz floty. Ich kariera była raczej krótka, zaś jej koniec wiązał się z wprowadzaniem do służby nowych i szybszych lekkich krążowników oraz coraz większych kontrtorpedowców, które wspólnie przejęły ostatecznie funkcje krążowników zwiadowczych. Wzięły one jeszcze udział w pierwszej wojnie światowej ze stratą dwóch jednostek, ale ostatecznie niemal wszystkie zostały sprzedane na złom z początkiem lat dwudziestych. Ostatni z nich, HMS Boadicea, podzielił ten sam los w 1926 roku.

Typ Pathfinder należał do pierwszej grupy krążowników zwiadowczych, liczącej łącznie osiem jednostek i zamówionej w ramach programu rozbudowy floty z 1903 roku. Były one nieco mniejsze od grupy drugiej, ujętej w planie na lata 1907-1910, tak samo jednak lekko opancerzone i ze skromnym dość uzbrojeniem, przeznaczonym do walki z kontrtorpedowcami. Konstrukcyjnie niektóre z nich były podobne do krążowników pancernopokładowych, z opadającym ku burtom pancerzem. Inne, jak Pathfinder, posiadały skromny pancerz burtowy, jak i lekkie opancerzenie pokładu. Ich główną zaletą była prędkość, sięgająca 25 węzłów. Bliźniak Pathfindera, HMS Patrol, zapisał się jako uczestnik walki w zatoce Hartlepool, gdzie w grudniu 1914 roku flotylla niszczycieli z dwoma krążownikami zwiadowczymi próbowała przeciwstawić się zespołowi niemieckich ciężkich jednostek, ostrzeliwujących port i miasto Hartlepool. Patrol został trafiony dwa razy przez krążownik pancerny SMS Blücher, tracąc czterech zabitych, i musiał zostać osadzony na mieliźnie.


HMS Pathfinder
Picture: Scotish Shipwrecks
l

HMS Pathfinder
Picture: Goodreads
HMS Pathfinder spędził lata do początku wojny najpierw we Flocie Atlantyku, potem w Home Fleet. W chwili wybuchu konfliktu należał do 8. Flotylli Niszczycieli, stacjonującej Rosyrth i przeznaczonej do służby patrolowej w rejonie Firth of Forth u szkockich wybrzeży. Była to służba dość odpowiedzialna, jako że w Rosyth znajdowała się jedna z ważniejszych baz Royal Navy, która w oczywisty sposób mogła skusić przeciwnika. I rzeczywiście skusiła. Czwartego września 1914 roku niemiecki okręt podwodny U-21 zapuścił się w głąb zatoki Firth of Forth, i chociaż został przegoniony, nie odszedł daleko, zajmując pozycję w pobliżu Isle of May. Stamtąd też dostrzegł nad ranem idącego na patrol Pathfindera z grupą niszczycieli. Wracający koło południa zespół znalazł się na tyle blisko zanurzonego okrętu podwodnego, że stworzyło to sposobność do ataku. O 15:43, przy dystansie 2 tysięcy jardów, U-21 odpalił jedną torpedę kalibru 500 mm.

HMS Pathfinder
Picture: Facta Nautica
I ta torpeda trafiła w lewą burtę krążownika na wysokości wieży bojowej. Chociaż udało się ją spostrzec z pokładu, próba wymanewrowania pocisku nic nie dała. Wiązało się z niską prędkością okrętu, wynoszącą wówczas tylko 5 węzłów (co zostało wymuszone przez braki węgla, na które cierpiała wówczas Royal Navy - krążowniki zwiadowcze nie były przy tym na liście priorytetowych jednostek i nawet wychodząc na patrol otrzymywały go tylko tyle, żeby jako tako wypełnić swoje obowiązki i powrócić pod parą do bazy). Ta oszczędność srodze się zemściła. Eksplozja głowicy torpedowej spowodowała dwuetapową detonację pojemników z kordytem w przednim magazynie, co rozsadziło doszczętnie całą dziobową część okrętu. Okaleczony kadłub zatonął niemal natychmiast, pociągając za sobą większość załogi, która nie zdążyła nawet ruszyć szalup na żurawikach. Pierwsze pośród pływających szczątków pojawiły się łodzie rybackie. Wedle dzisiejszych szacunków z obecnych na pokładzie 270 osób ocalało dwadzieścia.

W ten sposób HMS Pathfinder przeszedł do historii jako pierwszy okręt zatopiony przez torpedę z własnym napędem, jak i pierwsza ofiara posługującego się tą bronią okrętu podwodnego. Można dodać, że świadkiem zdarzenia był obecny na brzegu w St. Abbs późniejszy pisarz Aldous Huxley, który skreślił wówczas emocjonalny opis zatonięcia krążownika. Widziało to także wiele innych osób, niemniej Admiralicja i tak próbowała początkowo zataić, iż krążownik został zatopiony przez okręt podwodny i utrzymywała, że wszedł tylko na minę (co miało chyba przede wszystkim poprawić samopoczucie samej Admiralicji, mocno zakłopotanej równie bezprecedensowym zdarzeniem). Gdy prawda wyszła na jaw za sprawą lokalnej gazety, próbowano jeszcze stworzyć legendę, iż przeciwnik został w ramach zemsty osaczony i rozstrzelany z dział. W rzeczywistości U-21 dotrwał do końca wojny, zatapiając w jej trakcie jeszcze wiele jednostek, w tym dwa pancerniki, brytyjskie predrednoty HMS Triumph i HMS Majestic, i francuski krążownik pancerny Amiral Charner.


Zatonięcie HMS Pathfinder
William Lionel Wyllie (1920), Art.IWM ART 5721, Imperial War Museums
l
HMS Pathfinder zatonął około 18 kilometrów od brzegu, zatem położenie jego wraku było zapewne od początku dobrze znane. Znajduje się na średniej głębokości 47 metrów, zaś nigdy nie tknięty przez złomiarzy (a obecnie prawnie chroniony) wrak nosi wyraźne ślady zniszczeń, do których doszło dobrze ponad sto lat temu. Brakuje mu części dziobowej, przy czym wedle opisów linia cięcia zdaje się przebiegać tuż przed pierwszym kominem (czyli inaczej, niż na rysunku Roda Macdonalda). Na wraku nie ma również żadnych nadbudówek ani kominów, zaś wkoło niego można dostrzec sporo porozrzucanych pocisków, łodzie z fragmentami żurawików, wyrwaną z mocowań prawoburtową wyrzutnię torpedową. Jakkolwiek złomiarze tam nie gościli, sporo dodatkowych zniszczeń spowodowały sieci rybackie, regularnie zahaczające o wrak i wyrywające z niego fragmenty konstrukcji oraz naruszające podstawy niektórych spośród dział pokładowych.


Szczątki toalety na wraku HMS Pathfinder
Picture: Century Ireland via Twitter


Rysunek wraku HMS Pathfinder
Picture: Rod Macdonald / Whittles Publishing via The Sun
l
HMS Pathfinder w Wikipedii
HMS Pahtfinder na stronie Scotland's War
Artykuł o zatonięciu HMS Pahtfinder na stronie War History Online
Artykuł o krążowniku i jego wraku w serwisie Divernet
Upamiętnienie HMS Pathfinder w serwisie War History Online
Film z zejścia do wraku (2008): You Tube
l
Copyright © 2020 by Estraven