Jingyuan (1887)
l
 
Indeks

Aktualnosci
Capital Ships

Nieco historii
Utracone K

Aboukir
Adm. Graf Spee
Adm. Nachimow
Alb. da Barbiano
Alb. da Giussano
Alm. Oquendo
Amphion
Argyll
Armando Diaz
Ashigara
Astoria
Atlanta
Black Prince
Blas de Lezo
Blücher (1908)
Blücher (1937)
Bremen
Brummer
Canberra
Card. Cisneros
Cassandra
Cezare Rossarol
Charleston
Charybdis
Chokai
Cöln (1909)
Cöln (1916)
Cressy
Cristóbal Colón
Curacoa
Curlew
Czerw. Ukraina
Defence
De Ruyter
Dmitrij Donskoj
Dragon
Drake
Dresden (1907)
Dresden (1917)
Durban
Edinburgh
Elbing
Emden
Exeter
Falmouth
Frankfurt
Frauenlob
Friedrich Carl
Furutaka
G. d. Bande Nere
Gius. Garibaldi
Haguro
Hampshire
Helena
Hermes
Hogue
Houston
Huron
Indianapolis
Infanta M. Teresa
Java
Jingyuan
Jintsu
Juneau
Kaiser Joseph I
Karlsruhe
Kinu
Kléber
Komintern
Königsberg
Krasnyj Kawkaz
Kuma
Kumano
Ladoga
Maine
Mainz
Manchester
Maya
Midilli
Mogami
München
Nachi
Neptune
Northampton
Nürnberg (1916)
Pallada
Pathfinder
Penguin
Perth
Pioneer
Prinz Adalbert
Prinz Eugen
Quincy
Raleigh
Rochester
Rostock
Sakawa
San Diego
Scharnhorst
Schurz
Strasbourg II
Sydney
Thames
Undine
Vincennes
Vizcaya
Warrior
Wiesbaden
Wilkes-Barre
Zenta
Zhiyuan

Położenie stępki 01.01.1885
Wodowanie 03.01.1887
W służbie od 01.01.1888
Modernizacje -
Zatopiony 17.09.1894
Typ Jingyuan, liczba jednostek w typie 2
Wyporność 2 900 ts
Wymiary d-82,4 s-11,99 z-5,11 m
Uzbrojenie 2x210, 2x150, 2x47 mm
Pancerz pb 240, pp 76-64 mm
Prędkość maks. 16 w
Załoga 270

l

Krążownik pancerny Jingyuan, zapewne wkrótce po przybyciu do Chin
Picture: NH 1529, Naval History & Heritage Command
Chiny z dawna miały swoje tradycje morskie, jakkolwiek w bliższym nam okresie dziewiętnastego i dwudziestego wieku ich działalność na polu marynarki wojennej nie była nawet w porównaniu tak znacząca, jak w przypadku wielu innych krajów. W pewnej jednak chwilo, a dokładniej pod koniec panowania dynastii Quing (1644-1912) cesarstwo podjęło kroki dla unowocześnienia floty. Jednym z pierwszych działań było zamówienie w Europie czterech krążowników, dwóch pancernopokładowych i dwóch pancernych. Taki właśnie wybór wiązał się z dyskusjami w samych Chinach, na którą z tych klas postawić. Wysłany do Europy w celu złożenia zamówień Li Hongzhang, wicekról prowincji Zhili, uznał za najwłaściwsze pozyskanie okrętów obu rodzajów dla porównania ich w normalnej eksploatacji. Oznaczało to zakup czterech okrętów, po dwa z każdej klasy. Krążowniki pancernopokładowe powstały w Wielkiej Brytanii, zaś pancerne (których firmy brytyjskie dla Chin nie chciały budować) w niemieckiej stoczni Vulcana w Szczecinie.

Jingyuan (według innej transkrypcji King Yuen albo Ching Yuen) należał do wspomnianych powyżej dwóch okrętów zamówionych w stoczni Stettiner AG Vulcan. Chociaż oficjalnie były zwane krążownikami (i to pancernymi), projektanci określali je tylko jako "okręty artyleryjskie", gdyż nie tak wielkie w sumie jednostki łączyły w sobie wybiórczo cechy pancerników i monitorów (umieszczenie obu dział 210 mm w jednej wieży na dziobie). Nieźle opancerzone, były jednak powolne, z niewieloma działami o niskiej szybkostrzelności. Druga jednostka typu, Laiyuan, została zatopiona w lutym 1895, podczas oblężenia Weihaiwei, przez japońskie torpedowce. Poza nimi Chiny uzyskały jeden tylko jeszcze krążownik pancerny, krajowej już budowy (1888), tym razem będący czymś pośrednim między monitorem a pancernikiem obrony wybrzeża.


Krążownik pancerny Jingyuan
Picture: Smart Age
l


Krążownik pancerny Jingyuan
Picture: Mikasa Memorial Museum via X-Ray Magazine

Wszystkie cztery krążowniki, zamówione w owym okresie, wedle większości relacji spotkały się w sierpniu 1887 roku niedaleko Portsmouth, po czym w towarzystwie zbudowanego w tym samym czasie w Wielkiej Brytanii torpedowca wyruszyły we wrześniu do Chin. Dowódcą zespołu został admirał William M. Lang, wcześniej służący w Royal Navy, ale od paru lat już oficer Floty Beiyang (jak zwano wówczas marynarkę wojenną cesarstwa). Załogi były już jednak w znakomitej większości chińskie. Cel podróży eskadra osiągnęła w listopadzie (chociaż wedle niektórych źródeł oba krążowniki pancerne dotarły do Chin dopiero w następnym roku). Sądząc po fotografiach, już na miejscu Jingyuan został przemalowany w sposób typowy dla ery wiktoriańskiej - z czarnym kadłubem, białymi nadbudówkami i beżowymi kominami, po jakimś czasie wracając jednak do typowego, szarego wyglądu. Pierwsze lata służby spędził na rutynowych ćwiczeniach, składając w tym czasie wizyty we Władywostoku i Singapurze.
Pierwszą i jedyną akcją zbrojną, w której krążownik wziął udział, była bitwa u ujścia rzeki Yalu podczas I wojny chińsko japońskiej. Do walki doszło w chwili, gdy kotwicząca w ujścia Yalu Jiang chińska flota została zaskoczona przez silny zespół japoński, którego trzonem było osiem krążowników pancernopokładowych. Były to jednostki nowocześniejsze od tego czym dysponował chiński dowódca, przyjął on jednak wyzwanie. Klasyczna walka manewrowa zakończyła się jego klęską i stratą pięciu okrętów oraz ponad 850 zabitych (ofiary przeciwnika ograniczyły się do czterech okrętów uszkodzonych). Japonia zyskała w ten sposób swobodę działania na morzu, zaś Flota Mórz Północnych (Beiyang), po okresie poszukiwania winnych przegranej, i tak została unicestwiona ostatecznie w styczniu następnego roku.

Obie bliźniacze jednostki działały podczas tej bitwy razem (co wynikało z taktyki działania w parach, przyjętej przez chińskiego dowódcę). Już na początku starcia Laiyuan ruszył agresywnie w stronę przeciwnika, podejmując pojedynek artyleryjski z kanonierką Akagi (znaną od 1911 roku jako Agaki Maru). Zadał jej poważne straty, ale sam został przy tym na tyle dotkliwie uszkodzony, że japońscy oficerowie uznali go za bliski zatonięcia. W tej sytuacji jedna z eskadr krążowników pancernopokładowych, która w sile czterech jednostek podeszła do rejonu starcia, skupiła ogień na Jingyuanie. Krążownik pozostawał pod ich ostrzałem przez godzinę. Krótko po 16:00 miał wykonać jeszcze manewr sugerujący zamiar staranowania jednego z japońskich okrętów, krążownika Yoshino (flagowej jednostki eskadry, która go ostrzeliwała), jednak w pewnym momencie wykonał ostry zwrot na prawą burtę, zaś na jego pokładzie pokazał się ogień. Krótko potem doszło jeszcze do eksplozji, po której okręt położył się na burtę i zatonął. Wedle różnych źródeł uratowano z jego załogi od 7 do 16 ludzi.


Zatonięcie chińskiego okrętu King Yuen, grafika z 1905 roku
Picture: William Heysham Overend via Fotolibra
l
Informacja o odnalezieniu i identyfikacji wraku Jingyuana została podana przez chińskie Ministerstwo Dziedzictwa Narodowego 26 września 2018 roku. Jak wspomniano, jego poszukiwania trwały kilka lat, zaś rozpoznanie obiektu było możliwe dzięki zachowanej na burcie nazwie (wyrzeźbionym w drewnie i pozłacanym hieroglifom). Wrak spoczywa na głębokości 12 metrów w pozycji odwróconej, niemniej w toku prac archeologicznych wydobyto z niego ponad 500 różnych obiektów. Przy penetracji dobrze zachowanego, jak podano, wnętrza wraku pomocne były uzyskane z niemieckich archiwów plany krążownika, chociaż natrafiono przy tym zmiany konstrukcyjne, wprowadzone zapewne już w Chinach.

Hieroglify obu członów nazwy okrętu
Picture: China Daily
Odkrycie miało miejsce dwa lata po identyfikacji równie długo poszukiwanego wraku krążownika pancernopokładowego Zhinyuan, który zatonął podczas tej samej bitwy. Jak podano, oba te wraki zostały objęte ochroną, nie tylko prawną, ale i realną, pod postacią jednostek patrolowych, czuwających w okolicy. Jest to uzasadnione ze względu na dużą wartość archeologiczną wraków, zaś stopień nagłośnienia odkryć i skala prowadzonych przy nich prac sugerują, iż kontynentalne Chiny postanowiły upomnieć się o swoje tradycje morskie, co zdaje się współbrzmieć z obecną rozbudową floty ChRL.
l
Krążownik Jingyuan w Wikipedii
Informacja o identyfikacji wraku: China Daily
Komunikat na ten temat w serwisie CNN
Jeszcze jedna informacja o odkryciu: China Plus
Film z wraku krążownika: You Tube
l
Copyright © 2020 by Estraven