Typ Königsberg był wojennym rozwinięciem typu
Wiesbaden i nie wnosił wiele nowego do wcześniejszego projektu,
chociaż charakteryzował się wydłużonym o sześć metrów kadłubem i
powiększoną i kilkaset ton wypornością. Uzbrojenie, opancerzenie
i parametry siłowni pozostały praktycznie niezmienione, chociaż
Karlsruhe, jako jedyny w serii, został wyposażony w turbiny
z przekładniami, pracujące pod wysokim ciśnieniem. Wszystkie cztery
jednostki przetrwały wojnę i trzy z nich zostały po jej zakończeniu
internowane w Scapa Flow, ale tylko
Karlsruhe został tam trwale zatopiony. Osadzony na płyciźnie
Emden został podniesiony i przydzielony Francji (do 1926
roku służył do testowania materiałów wybuchowych). Podobnie odratowany
Nürnberg przypadł Wielkiej Brytanii i został zatopiony w
1922 roku jako okręt cel u brzegów Isle of Wight. Jedynie
Königsberg
nie pozostał w Scapa Flow i służąc jako "jednostka kurierska"
wrócił do Niemiec, skąd trafił następnie do Francji, gdzie przemianowany
na
Metz służył do 1929 roku (złomowany w 1933).