HMS Hermes (1898)
l
 
Indeks

Aktualnosci
Capital Ships

Nieco historii
Utracone K

Aboukir
Adm. Graf Spee
Adm. Nachimow
Alb. da Barbiano
Alb. da Giussano
Alm. Oquendo
Amphion
Argyll
Armando Diaz
Ashigara
Astoria
Atlanta
Black Prince
Blas de Lezo
Blücher (1908)
Blücher (1937)
Bremen
Brummer
Canberra
Card. Cisneros
Cassandra
Cezare Rossarol
Charleston
Charybdis
Chokai
Cöln (1909)
Cöln (1916)
Cressy
Cristóbal Colón
Curacoa
Curlew
Czerw. Ukraina
Defence
De Ruyter
Dmitrij Donskoj
Dragon
Drake
Dresden (1907)
Dresden (1917)
Durban
Edinburgh
Elbing
Emden
Exeter
Falmouth
Frankfurt
Frauenlob
Friedrich Carl
Furutaka
G. d. Bande Nere
Gius. Garibaldi
Haguro
Hampshire
Helena
Hermes
Hogue
Houston
Huron
Indianapolis
Infanta M. Teresa
Java
Jingyuan
Jintsu
Juneau
Kaiser Joseph I
Karlsruhe
Kinu
Kléber
Komintern
Königsberg
Krasnyj Kawkaz
Kuma
Kumano
Ladoga
Maine
Mainz
Manchester
Maya
Midilli
Mogami
München
Nachi
Neptune
Northampton
Nürnberg (1916)
Pallada
Pathfinder
Penguin
Perth
Pioneer
Prinz Adalbert
Prinz Eugen
Quincy
Raleigh
Rochester
Rostock
Sakawa
San Diego
Scharnhorst
Schurz
Strasbourg II
Sydney
Thames
Undine
Vincennes
Vizcaya
Warrior
Wiesbaden
Wilkes-Barre
Zenta
Zhiyuan

Położenie stępki 30.04.1897
Wodowanie 07.04.1898
W służbie od 1899
Modernizacje 1913
Zatopiony 31.10.1914
Typ Highflyer, liczba jednostek w typie 3
Wyporność 5 650 ts
Wymiary d-113 s-16,5 z-6,6 m
Uzbrojenie 11x152, 8x76, 6x47 mm
Pancerz pp 76-38 mm
Prędkość maks. 20 w
Załoga 470

l

HMS Hermes w Dar es Salaam (Niemiecka Afryka wschodnia) przed I wojną światową
Picture: Kurt von Schleinitz, Frankfurt University Library via Wikipedia
Typ Highflyer powstał jako dalekie rozwinięcie pierwszych dwóch liczniejszych serii brytyjskich krążowników pancernopokładowych, znanych jako typy Apollo i Astrea. Udoskonalone w typie Eclipse, stały się podstawą do zaprojektowania typu Highflyer, powstałego równocześnie z innym jeszcze typem (Arrogant), który różnił się wszakże mocno od jednostek ze wspomnianej grupy, jako że przeznaczony był w zamierzeniu do współpracy z flotą liniową (co wpłynęło na jego rozmiary, opancerzenie i niektóre cechy konstrukcyjne). Rozwinięte jeszcze później w typie Challenger, okazały się ostatecznie jedną z ostatnich serii krążowników pancernopokładowych, zbudowanych dla Royal Navy (i przedostatnimi, takimi właśnie, krążownikami drugiej klasy). Kilka lat później ich miejsce zaczęły zajmować okręty klasyfikowane jako lekko opancerzone krążowniki. Pierwsze z nich należały do typu Town (1909), jednak pod względem konstrukcyjnym początkowo pozostawały tak naprawdę krążownikami pancernopokładowymi i dopiero w trzeciej kolejnej podserii (typie Chatham) zastosowano pancerz burtowy oraz osobny pancerz pokładowy.

Wszystkie trzy jednostki typu Highflyer zapisały się w jakiś sposób w historii Wielkiej Wojny. HMS Highflyer pełnił służbę głównie na dalekich wodach, biorąc udział w ochronie konwojów (także na Północnym Atlantyku) oraz łowach na niemieckie statki handlowe - w trakcie których stoczył zwycięską walkę z krążownikiem pomocniczym SS Kaiser Wilhelm der Grosse). Był obecny w porcie Halifax podczas wielkiej eksplozji statku z materiałami wojennymi, do której doszło tamże w grudniu 1917 roku, i stracił przy tym dziewięciu ludzi. HMS Hyacinth także spędził lata wojny daleko od metropolii, biorąc między innymi udział w blokadzie niemieckiego krążownika SMS Königsberg. Oba zostały wycofane ze służby w 1919 roku (ze złomowaniem na początku lat dwudziestych), będąc wówczas ostatnimi okrętami z ery wiktoriańskiej, pozostającymi w czynnej służbie w Royal Navy.


HMS Hermes
Picture: wrecksite.eu
l

HMS Hermes, gdzieś między 1910 a 1915 rokiem
Picture: Bain News Service, ggbain.16997, Library of Congress
Podobnie jak jednostki siostrzane, również i HMS Hermes został zaraz po włączeniu do stanu floty skierowany do służby kolonialnej. Pierwszy jej okres spędził w rejonie Karaibów, wracając do metropolii pod koniec 1901 roku dla wymiany kotłów, co zostało przeprowadzone w stoczni Harland & Wolff w Belfaście. Następnym jego przydziałem była Flota Kanału, po czym w 1905 został przeniesiony na krótko do rezerwy, już w następnym roku trafiając na wody Południowej Afryki, gdzie jako jednostka flagowa miejscowych sił Royal Navy służył do 1913 roku. Wówczas to powrócił do Wielkiej Brytanii i ponownie został skierowany do rezerwy, co w tym przypadku oznaczało rozpoczęcie prac mających zmienić krążownik w jednostkę eksperymentalną, czyli transportowiec wodnosamolotów. Była to pierwsza taka próba podjęta w jakiejkolwiek marynarce wojennej.
Prace objęły między innymi usunięcie działa z przedniego pokładu i dwóch dział z rufowej nadbudówki. Pierwsze z nich zostało zastąpione platformą startową z brezentowym hangarem. W części rufowej ustawiono drugi brezentowy hangar dla wodnosamolotu, dodając przy tym na głównym maszcie specjalny bom dla podnoszenia maszyny z wody. Trzecia maszyna mogła być transportowana na śródokręciu, jednak w tym przypadku bez jakiejkolwiek osłony. Dodatkowo wygospodarowano miejsce na trzy składy paliwa lotniczego, mieszące kanistry o łącznej pojemności 9 100 litrów.
W tej postaci z początkiem maja 1913 roku Hermes ponownie wszedł do służby, w lipcu zaś trafiły na jego pokład pierwsze samoloty. Początkowo były to między innymi francuski Borel Bo.11 i brytyjski Short Folder, zastąpione wkrótce francuskimi dwupłatami Caudron G.2 w wersji wyposażonej zarówno w podwozie kołowe, jak i w pływaki. Latem wykonano pierwsze loty, w tym i jeden co najmniej start Caudrona z przedniej platformy. Testy zakończono 6 października, po wykonaniu około trzydziestu lotów. W późniejszym raporcie wyrażono zdanie, iż użycie samolotów pokładowych jest możliwe i że da się je właściwie obsługiwać na dostosowanej do tego jednostce, jednak należy w takim przypadku wybierać raczej wodnopłatowce, niż typowe maszyny skonstruowane do bazowania na lądzie. Zauważono przy tym, iż samoloty te winny być wyposażone w radiostacje, wydatnie zwiększające użyteczność rozpoznania powietrznego. Po zakończeniu testów Hermes został z końcem grudnia skierowany do rezerwy, wracając wszakże do czynnej służby z końcem sierpnia 1914 roku, czyli zaraz po wybuchu Wielkiej Wojny.

Tonący HMS Hermes
Picture: Canterbury Divers
Jego zadaniem miało być transportowanie samolotów i materiałów lotniczych przez Kanał do Francji (brak pewności, czy dziobowa platforma startowa nadal była wtedy na swoim miejscu). W pierwszy i jedyny taki rejs wyruszył pod koniec października, dostarczając kilka wodnosamolotów do Dunkierki. 31 października wybrał się w drogę powrotną, został jednak szybko zawrócony ze względu na meldunek o obecności niemieckiego okrętu podwodnego w rejonie. Było to jednak ostrzeżenie zdecydowanie spóźnione. Zygzakujący i idący z prędkością 13 węzłów krążownik został rychło trafiony torpedą wystrzeloną przez U-27 przy dystansie około 270 metrów. Nie zatonął gwałtownie, dając szansę ratunku załodze, z której zginęło 22 ludzi. Miało to miejsce w Cieśninie Dover, około 14 kilometrów na północ od Calais. Pomimo nader krótkiej kariery, HMS Hermes zapoczątkował tradycje lotnicze w Royal Navy, co znalazło swoje odbicie w fakcie, iż w późniejszych latach jego nazwę nosiły aż dwa okręty lotnicze, tym razem już pełnoprawne lotniskowce. Jeden z nich, pierwszy brytyjski lotniskowiec, zatonął podczas II wojny światowej, kolejny zaś służył po wojnie, w latach 1959-1984.
l
Najstarszy sieciowy opis wraku HMS Hermes pochodzi z 2007 roku, ale można sądzić, że jako łatwo dostępny obiekt był on penetrowany już wcześniej. Nie został jednak wtedy naruszony przez złomiarzy. Spoczywa w pozycji odwróconej, chociaż z niejakim przechyłem, na głębokości do 32 metrów, wznosząc się na 22 metry poniżej poziomu morza. Lewa burta jest mocno wciśnięta w osady denne, prawa jednak łatwo dostępna i wyeksponowana. Pęknięty mniej więcej w połowie kadłub daje swobodny dostęp do wnętrza. Rufa odłamała się, niemniej jak podają odwiedzający wrak nurkowie, część dziobowa jest bardzo dobrze zachowana, podobnie jak niektóre działa oraz leżące z boku na dnie bocianie gniazdo. Widoczność jest uznawana z reguły za niezłą, zaś stan obrośnięcia wraku za umiarkowany. Wedle relacji historycznych na wraku powinny znajdować się dwa samoloty, niemniej jak dotąd nikt ich najwyraźniej nie dostrzegł.

Zapewne fragment pokładu dziobowego HMS Hermes
Picture: divingdebs via You Tube

Widok prawej burty krążownika
Picture: divingdebs via You Tube
W 2015 roku doszło do procesu sądowego dwóch nurków oskarżonych o zabranie w 2014 z wraku HMS Hermes (który podlega od 1986 roku prawnej ochronie jako grób wojenny, zaś nurkowanie do niego wymaga obecnie zgody władz francuskich) szeregu przedmiotów w celach zarobkowych. W toku procesu obaj oskarżeni zostali uznani winnymi. W 2018 roku jeden z nich został skazany na cztery lata, drugi na trzy i pół roku pobytu w zakładzie karnym.
l
HMS Hermes w Wikipedii
Strona poświęcona HMS Hermes w serwisie Coastal Heritage
Film z zejścia do wraku (2007): You Tube
Opis wraku Hermesa w serwisie I Live Under Water
Opis wraku Hermesa w serwisie wrecksite.eu
Opis wraku Hermesa (tak w połowie strony) w serwisie Canterbury Divers
Informacja o skazaniu szabrowników wraku HMS Hermes (2018): The Crown Prosecution Service
l
Copyright © 2020 by Estraven