HMS Hermes (1898) |
l |
|
|
Położenie stępki
30.04.1897
Wodowanie 07.04.1898
W służbie od 1899
Modernizacje 1913
Zatopiony 31.10.1914
Typ Highflyer, liczba jednostek w typie 3 |
Wyporność
5 650 ts
Wymiary d-113 s-16,5 z-6,6 m
Uzbrojenie 11x152, 8x76, 6x47 mm
Pancerz pp 76-38 mm
Prędkość maks. 20 w
Załoga 470 |
|
l
|
|
HMS Hermes w Dar es Salaam (Niemiecka
Afryka wschodnia) przed I wojną światową
Picture: Kurt von Schleinitz, Frankfurt University Library via Wikipedia
|
Typ Highflyer powstał jako dalekie rozwinięcie
pierwszych dwóch liczniejszych serii brytyjskich krążowników pancernopokładowych,
znanych jako typy Apollo i Astrea. Udoskonalone w typie Eclipse,
stały się podstawą do zaprojektowania typu Highflyer, powstałego
równocześnie z innym jeszcze typem (Arrogant), który różnił się
wszakże mocno od jednostek ze wspomnianej grupy, jako że przeznaczony
był w zamierzeniu do współpracy z flotą liniową (co wpłynęło na
jego rozmiary, opancerzenie i niektóre cechy konstrukcyjne). Rozwinięte
jeszcze później w typie Challenger,
okazały się ostatecznie jedną z ostatnich serii krążowników pancernopokładowych,
zbudowanych dla Royal Navy (i przedostatnimi, takimi właśnie, krążownikami
drugiej klasy). Kilka lat później ich miejsce zaczęły zajmować okręty
klasyfikowane jako lekko opancerzone krążowniki. Pierwsze z nich
należały do typu Town (1909), jednak pod względem konstrukcyjnym
początkowo pozostawały tak naprawdę krążownikami pancernopokładowymi
i dopiero w trzeciej kolejnej podserii (typie Chatham) zastosowano
pancerz burtowy oraz osobny pancerz pokładowy.
|
Wszystkie trzy jednostki typu Highflyer
zapisały się w jakiś sposób w historii Wielkiej Wojny. HMS Highflyer
pełnił służbę głównie na dalekich wodach, biorąc udział w ochronie
konwojów (także na Północnym Atlantyku) oraz łowach na niemieckie
statki handlowe - w trakcie których stoczył zwycięską walkę z krążownikiem
pomocniczym SS Kaiser Wilhelm der Grosse). Był obecny w porcie
Halifax podczas wielkiej eksplozji statku z materiałami wojennymi,
do której doszło tamże w grudniu 1917 roku, i stracił przy tym dziewięciu
ludzi. HMS Hyacinth także spędził lata wojny daleko od metropolii,
biorąc między innymi udział w blokadzie niemieckiego krążownika
SMS Königsberg. Oba zostały wycofane ze służby w 1919 roku
(ze złomowaniem na początku lat dwudziestych), będąc wówczas ostatnimi
okrętami z ery wiktoriańskiej, pozostającymi w czynnej służbie w
Royal Navy.
|
|
|
l
|
|
HMS Hermes, gdzieś między 1910 a 1915
rokiem
Picture: Bain News Service, ggbain.16997, Library
of Congress
|
Podobnie jak jednostki siostrzane, również i
HMS Hermes został zaraz po włączeniu do stanu floty skierowany
do służby kolonialnej. Pierwszy jej okres spędził w rejonie Karaibów,
wracając do metropolii pod koniec 1901 roku dla wymiany kotłów,
co zostało przeprowadzone w stoczni Harland & Wolff w Belfaście.
Następnym jego przydziałem była Flota Kanału, po czym w 1905 został
przeniesiony na krótko do rezerwy, już w następnym roku trafiając
na wody Południowej Afryki, gdzie jako jednostka flagowa miejscowych
sił Royal Navy służył do 1913 roku. Wówczas to powrócił do Wielkiej
Brytanii i ponownie został skierowany do rezerwy, co w tym przypadku
oznaczało rozpoczęcie prac mających zmienić krążownik w jednostkę
eksperymentalną, czyli transportowiec wodnosamolotów. Była to pierwsza
taka próba podjęta w jakiejkolwiek marynarce wojennej.
|
Prace objęły między innymi usunięcie działa
z przedniego pokładu i dwóch dział z rufowej nadbudówki. Pierwsze
z nich zostało zastąpione platformą startową z brezentowym hangarem.
W części rufowej ustawiono drugi brezentowy hangar dla wodnosamolotu,
dodając przy tym na głównym maszcie specjalny bom dla podnoszenia
maszyny z wody. Trzecia maszyna mogła być transportowana na śródokręciu,
jednak w tym przypadku bez jakiejkolwiek osłony. Dodatkowo wygospodarowano
miejsce na trzy składy paliwa lotniczego, mieszące kanistry o łącznej
pojemności 9 100 litrów.
|
W tej postaci z początkiem maja 1913 roku Hermes
ponownie wszedł do służby, w lipcu zaś trafiły na jego pokład pierwsze
samoloty. Początkowo były to między innymi francuski Borel Bo.11
i brytyjski Short Folder, zastąpione wkrótce francuskimi dwupłatami
Caudron G.2 w wersji wyposażonej zarówno w podwozie kołowe, jak
i w pływaki. Latem wykonano pierwsze loty, w tym i jeden co najmniej
start Caudrona z przedniej platformy. Testy zakończono 6 października,
po wykonaniu około trzydziestu lotów. W późniejszym raporcie wyrażono
zdanie, iż użycie samolotów pokładowych jest możliwe i że da się
je właściwie obsługiwać na dostosowanej do tego jednostce, jednak
należy w takim przypadku wybierać raczej wodnopłatowce, niż typowe
maszyny skonstruowane do bazowania na lądzie. Zauważono przy tym,
iż samoloty te winny być wyposażone w radiostacje, wydatnie zwiększające
użyteczność rozpoznania powietrznego. Po zakończeniu testów Hermes
został z końcem grudnia skierowany do rezerwy, wracając wszakże
do czynnej służby z końcem sierpnia 1914 roku, czyli zaraz po wybuchu
Wielkiej Wojny.
|
|
Jego zadaniem miało być transportowanie samolotów
i materiałów lotniczych przez Kanał do Francji (brak pewności, czy
dziobowa platforma startowa nadal była wtedy na swoim miejscu).
W pierwszy i jedyny taki rejs wyruszył pod koniec października,
dostarczając kilka wodnosamolotów do Dunkierki. 31 października
wybrał się w drogę powrotną, został jednak szybko zawrócony ze względu
na meldunek o obecności niemieckiego okrętu podwodnego w rejonie.
Było to jednak ostrzeżenie zdecydowanie spóźnione. Zygzakujący i
idący z prędkością 13 węzłów krążownik został rychło trafiony torpedą
wystrzeloną przez U-27 przy dystansie około 270 metrów. Nie
zatonął gwałtownie, dając szansę ratunku załodze, z której zginęło
22 ludzi. Miało to miejsce w Cieśninie Dover, około 14 kilometrów
na północ od Calais. Pomimo nader krótkiej kariery, HMS Hermes
zapoczątkował tradycje lotnicze w Royal Navy, co znalazło swoje
odbicie w fakcie, iż w późniejszych latach jego nazwę nosiły aż
dwa okręty lotnicze, tym razem już pełnoprawne lotniskowce. Jeden
z nich, pierwszy
brytyjski lotniskowiec, zatonął podczas II wojny światowej, kolejny
zaś służył po wojnie, w latach 1959-1984.
|
|
l
|
|
Najstarszy sieciowy opis wraku HMS Hermes
pochodzi z 2007 roku, ale można sądzić, że jako łatwo dostępny obiekt
był on penetrowany już wcześniej. Nie został jednak wtedy naruszony
przez złomiarzy. Spoczywa w pozycji odwróconej, chociaż z niejakim
przechyłem, na głębokości do 32 metrów, wznosząc się na 22 metry
poniżej poziomu morza. Lewa burta jest mocno wciśnięta w osady denne,
prawa jednak łatwo dostępna i wyeksponowana. Pęknięty mniej więcej
w połowie kadłub daje swobodny dostęp do wnętrza. Rufa odłamała
się, niemniej jak podają odwiedzający wrak nurkowie, część dziobowa
jest bardzo dobrze zachowana, podobnie jak niektóre działa oraz
leżące z boku na dnie bocianie gniazdo. Widoczność jest uznawana
z reguły za niezłą, zaś stan obrośnięcia wraku za umiarkowany. Wedle
relacji historycznych na wraku powinny znajdować się dwa samoloty,
niemniej jak dotąd nikt ich najwyraźniej nie dostrzegł.
|
Zapewne fragment pokładu dziobowego HMS Hermes
Picture: divingdebs via You
Tube
|
Widok prawej burty krążownika
Picture: divingdebs via You
Tube
|
W 2015 roku doszło do procesu sądowego dwóch
nurków oskarżonych o zabranie w 2014 z wraku HMS Hermes (który
podlega od 1986 roku prawnej ochronie jako grób wojenny, zaś nurkowanie
do niego wymaga obecnie zgody władz francuskich) szeregu przedmiotów
w celach zarobkowych. W toku procesu obaj oskarżeni zostali uznani
winnymi. W 2018 roku jeden z nich został skazany na cztery lata,
drugi na trzy i pół roku pobytu w zakładzie karnym.
|
|
l
|
|
l |
Copyright © 2020
by Estraven
|