HIJMS Kumano (1936) |
l |
|
|
Położenie stępki
04.04.1934
Wodowanie 15.08.1936
W służbie od 31.08.1937
Modernizacje 1937-39
Zatopiony 25.11.1944
Typ Mogami, liczba jednostek w typie 4 |
Wyporność
11 200, pełna 13 660 ts
Wymiary d-201,6 s-22 z-5,5 m
Uzbrojenie 15x155 > 10x203, 8x127, 4x40 > 50x25 mm
Pancerz pb 100, pp 35 mm
Prędkość maks. 35 w
Załoga 850 |
|
l
|
|
Kumano przed rozpoczęciem przezbrojenia
w 1937 roku
Picture: zdjęcie
z karty identyfikacyjnej A503 FM30-50 opublikowanej przez Division
of Naval Intelligence US Navy
|
Typ Mogami był piątą z kolei serią japońskich
ciężkich krążowników i dalekim rozwinięciem typu Takao (blisko wzorowanego
na typie
Myoko). Równocześnie odszedł dość daleko od wcześniejszego wzoru,
ponieważ został zaprojektowany z działami 155 mm, przez co zaliczał
się wówczas do lekkich krążowników. Wprawdzie doszło do tego z powodu
zobowiązań traktatowych (po konferencji londyńskiej w 1930), której
limity wypornościowe tylko taką ścieżkę pozostawiły cesarstwu, niemniej
i tak wywarł duży wpływ na konstrukcje innych krajów. Zgodnie z
japońską doktryną, aby budując z konieczności mniej okrętów czynić
je zawsze możliwie najsilniejszymi i pod każdym względem najdoskonalszymi,
został uzbrojony aż w 15 dział głównego kalibru, co zrobiło na świecie
spore wrażenie i skłoniło US Navy do budowy analogicznych lekkich
krążowników typu Brooklyn i
St. Louis, w Royal Navy potwierdziło zaś zapewne przekonanie o słuszności
uczynionego już wcześniej, z końcem lat dwudziestych wyboru, aby
całkowicie przestawić się na budowę lekkich krążowników uzbrojonych
w liczne szybkostrzelne działa mniejszego kalibru.
|
Jak podawano oficjalnie, okręty miały mieścić
się w traktowych limitach wyporności, czyli 10 tysięcy ton, jednakże
podobnie jak w przypadku wcześniejszych ciężkich krążowników Połączonej
Floty fachowcy w innych krajach nie mieli wątpliwości, iż była to
zwykła bujda. Podawane parametry były po prostu nie do pogodzenia
z limitem ("Chyba, że budują je z tektury", jak zauważył
jeden z ówczesnych komentatorów). Jak na ironię, narobiwszy tyle
zamieszania jako reprezentujące nowe podejście do tematu lekkich
krążowników, wszystkie jednostki typu Mogami zostały krótko po wejściu
do służby (w 1937 roku, gdy Japonia wycofała się z udziału w porozumieniach
londyńskich) przezbrojone w działa kalibru 203 przy jednoczesnym
ograniczeniu liczby luf do dziesięciu, stając się w ten sposób pełnoprawnymi
ciężkimi krążownikami. Podobnie jak poprzednicy miały niejakie problemy
ze statecznością i wytrzymałością kadłuba, co wykryto zaraz po wprowadzeniu
dwóch pierwszych okrętów do służby. Starano się temu zaradzić modyfikując
plany obu budowanych wciąż jeszcze przedstawicieli typu (Suzuya
i Kumano), zaś wcześniejsze (Mogami i Mikuma)
zostały szybko poddane całej serii modyfikacji. Wiązały się one
między innymi z dodaniem bąbli przeciwtorpedowych. Próby uczynienia
krążowników mniej obciążonymi zaszły na tyle daleko, że część nadbudówek
wykonano z aluminium i zastosowano nowe całkiem rozwiązania w kotłowni
i maszynowni.
|
Pokład dziobowy Kumano w 1937 roku
Picture: Imperial Japanese Navy via Wikipedia
|
Kumano należał do
drugiej grupy typu Mogami, pozbawionej od samego początku podstawowych
wad obu okrętów z grupy wcześniejszej. Modyfikacja planów w trakcie
budowy okazała się nad wyraz kosztowna, niemniej Połączona Flota
otrzymała dzięki temu najlepsze zapewne w dalej chwili krążowniki
świata o nieźle zrównoważonej charakterystyce. W połączeniu z wysokim
poziomem wyszkolenia załóg stały się podczas II wojny światowej
wyjątkowo groźnymi przeciwnikami. Ich rozwinięciem miał być typ
Ibuki, 2 jednostki, z których żadna nie została ukończona. Wspomniane
wady pierwszych dwóch jednostek typu Mogami doprowadziły jednak
do wcześniejszego zaprojektowania innego jeszcze typu, typu Tone.
Liczył on dwa okręty (Tone i Chikuma), które miały
pierwotnie należeć do typu Mogami, jednak po ujawnieniu się wspomnianych
problemów (a zwłaszcza po tym, jak podczas ćwiczeń Czwartej Floty
w 1935 silny sztorm oderwał dzioby dwóch nowych niszczycieli i naruszył
poważnie spawy kadłuba Mogami) całkowicie zmieniono ich plany,
wracając przy tym do nitowania kadłubów. Przy podobnych ogólnie
wymiarach i rozkładzie maszynowni ograniczono na nich liczbę wież
artylerii głównej do czterech, przy czym wszystkie one zostały ulokowane
w przedniej części kadłuba.
|
|
l
|
|
Typ Mogami (już przezbrojony) w rzucie z góry
według karty identyfikacyjnej US Navy z 1942 roku
Picture: Office of Naval Intelligence, Coatney
History
|
Niemal natychmiast po wcieleniu do służby z
końcem sierpnia 1937 roku Kumano trafił z powrotem do stoczni dla
wymiany wież artyleryjskich na dwudziałowe, z armatami kalibru 203
mm. Przebudowa trwała do 20 października 1939 roku, zaś pierwszą
operacją bojową krążownika był udział w opanowaniu południowych
Indochin (oddanych niejako Japonii przez kolaboracyjny rząd Vichy).
7. Dywizjon Krążowników, obejmujący wszystkie cztery okrętów typu
Mogami, wyszedł z Kure 16 lipca 1941 roku i pozostawał w regionie
prawie do sierpnia. Wraz z włączenie się Japonii do wojny został
skierowany w rejon Malajów, gdzie poszukiwał brytyjskiego Force
z krążownikiem liniowym
Repulse i pancernikiem
Prince of Wales, jednak do spotkania nie doszło. W styczniu
Kumano i Suzuya brały udział w opanowaniu Borneo, a następnie
Sumatry i Jawy, nadal nie napotykając przeciwnika. Z końcem marca
1942 został zaangażowany do wypadu Połączonej Floty na Ocean Indyjski,
aby z końcem kwietnia powrócić do Kure i w maju zostać skierowanym
na Guam.
|
Kumano atakowany podczas bitwy koło
wyspy Samar, 26 października 1944
Picture: US Navy National Museum of Naval Aviation, photo #1996.488.054.019
|
Do sierpnia 1942 działał w rejonie Malajów,
po czym został przeniesiony na południowy Pacyfik, gdzie wziął udział
w walkach o Wyspy Salomona (w bitwie u wschodnich Salomonów i bitwie
koło Santa Cruz), nie odnosząc jednak znaczniejszych uszkodzeń.
W ciągu następnych dwóch lat krążył głównie między Rabaulem, Singapurem,
wyspami macierzystymi, atolem Truk innymi wysuniętymi japońskimi
bazami na Pacyfiku, służąc zarówno jako eskorta, jak i samemu transportując
oddziały. W trakcie jednego z takich rejsów 18 lipca 1944, został
uszkodzony w rejonie Kolombangary przez samoloty amerykańskie i
musiał udać się do Kure na dla dokonania napraw. 25 października
1944 został włączony w skład centralnego zespołu kontradmirała Kurity,
mającego zaatakować siły US Navy w Zatoce Leyte, gdzie dotarł bez
problemów, niemniej w trakcie bitwy koło wyspy Samar torpeda wystrzelona
przez niszczyciel USS Johnston oderwała dziób krążownika.
|
Potem był jeszcze atakowany przez samoloty na
Morzu Sibuyan (trzy celne bomby), ale pomimo to zdołał dojść o własnych
siłach do Manili, gdzie otrzymał nową część dziobową (oraz cztery
nowe kotły). 4 listopada został przywrócony do służby i przydzielony
jako eskorta do konwoju zmierzającego do Singapuru. Nie odszedł
jednak daleko, bo już 6 listopada konwój został zaatakowany u cypla
Bolinano (północno-zachodni kraniec Filipin) przez "wilcze
stado", złożone z pięciu amerykańskich okrętów podwodnych.
Spośród 26 odpalonych przez nie torped dwie (z USS Ray) trafiły
Kumano w prawą burtę. Pierwsza pod mostkiem, druga zaś wyłączyła
pechowo wszystkie cztery maszynownie. Wieczorem jeden z frachtowców
doholował bezwładny krążownik do Zatoki Dasol, potem zaś do Zatoki
Santa Cruz, gdzie kilka dni później zjawiła się wysłana specjalnie
z Manili ekipa, mająca dokonać prowizorycznych napraw. Zanim jednak
je zakończono, Kumano został 25 listopada zaatakowany przez
samoloty z lotniskowca USS Ticonderoga. Trafiony czterema
bombami, z których dwie oderwały dorobioną dopiero co część dziobową,
i pięcioma torpedami, których eksplozje rozłożyły się równo na lewej
burcie, otwierając ją niemal na całej długości, przewrócił się w
ciągu czterech minut do góry dnem i zatonął około dwudziestu minut
później. Straty objęły 440 osób z załogi krążownika, która - trzeba
to przyznać - dzielnie walczyła o swój okręt w czasie kampanii filipińskiej,
budząc tym nawet szacunek admirała Halseya (gdy usłyszał o zatopieniu
Kumano).
|
|
Kumano tonie w Zatoce Santa Cruz, 25
listopada 1944 roku
Picture: Twitter
|
|
l
|
|
Podobnie, jak w przypadku wraku krążownika
Nachi, Kumano został jeszcze podczas wojny spenetrowany
przez nurków działających na rozkaz dowództwa Floty Pacyfiku. Była
to nawet ta sama ekipa, działająca z pokładu okrętu ratowniczego
USS Chanticleer. Wrak został zlokalizowany 4 czerwca 1945
roku na 33 metrach, w pozycji niemal odwróconej, z przechyłem 120
stopni na lewą burtę, z górną częścią nadbudówek wbitą w osady denne.
Brakujący dziób został odnaleziony około 140 metrów od głównej części
kadłuba. Jak podano w opisie, wrak nosił wiele śladów trafień torpedami
i "mało który spaw pozostał cały". Nurkowie wydobyli z
niego wszystko, co było wówczas cenne, czyli przede wszystkim książki
kodowe, oprzyrządowanie oraz log okrętowy od 1937 do 1942 roku.
Dodatkowo znaleźli schematy urządzeń radarowych, pozyskanych krótko
wcześniej z wraku krążownika Nachi.
|
|
Wydobyto również jedną wieżyczkę
dział 127 mm wraz z zapasem amunicji (wszystko nadal sprawne) i
dalszych prac już tam nie prowadzono. Wydaje się, że przez następne
lata zainteresowanie wrakiem nie było wielkie, chociaż na serwisie
Combined Fleet można trafić na informację, iż odwiedzano go czasem
i w 1998 roku był nadal w dobrej kondycji. Obecnie brak jednak relacji
na jego temat, chociaż jest wymieniony pośród dostępnych dla nurków
filipińskich wraków z podaniem dokładnej pozycji GPS i ogólnego
stanu (na lewej burcie, 31 metrów, dobra widoczność, łódkę wynająć
na miejscu, wszyscy tam wiedzą, gdzie to jest). Niemniej amatorzy
nurkowania, rozpytujący w sieci o Kumano, uzyskują zwykle
odpowiedź, iż wrak zapewne już nie istnieje i nikt go nie widział.
Mimo to brak relacji z pierwszej ręki kogoś, kto naprawdę by go
w ostatnich latach szukał czy konkretnych doniesień o jego złomowaniu.
Można dodać, że spośród czterech krążowników typu Mogami tylko Kumano
zatonął na płytkiej wodzie. Pozostałe zaliczają się do głębokich
lub bardzo głębokich wraków: Mikuma na północnym Pacyfiku
(5000 metrów), Suzuya w pobliżu wyspy Samar (8400 metrów,
w Rowie Filipińskim), Mogami na Morzu Mindanao (1450 metrów).
Wedle stanu na wrzesień 2019 tylko ten ostatni został zlokalizowany
i zbadany (w maju 2019).
|
|
l
|
|
l |
Copyright © 2018,
2019 by Estraven
|