HMS Thames (1885)
l
 
Indeks

Aktualnosci
Capital Ships

Nieco historii
Utracone K

Aboukir
Adm. Graf Spee
Adm. Nachimow
Alb. da Barbiano
Alb. da Giussano
Alm. Oquendo
Amphion
Argyll
Armando Diaz
Ashigara
Astoria
Atlanta
Black Prince
Blas de Lezo
Blücher (1908)
Blücher (1937)
Bremen
Brummer
Canberra
Card. Cisneros
Cassandra
Cezare Rossarol
Charleston
Charybdis
Chokai
Cöln (1909)
Cöln (1916)
Cressy
Cristóbal Colón
Curacoa
Curlew
Czerw. Ukraina
Defence
De Ruyter
Dmitrij Donskoj
Dragon
Drake
Dresden (1907)
Dresden (1917)
Durban
Edinburgh
Elbing
Emden
Exeter
Falmouth
Frankfurt
Frauenlob
Friedrich Carl
Furutaka
G. d. Bande Nere
Gius. Garibaldi
Haguro
Hampshire
Helena
Hermes
Hogue
Houston
Huron
Indianapolis
Infanta M. Teresa
Java
Jingyuan
Jintsu
Juneau
Kaiser Joseph I
Karlsruhe
Kinu
Kléber
Komintern
Königsberg
Krasnyj Kawkaz
Kuma
Kumano
Ladoga
Maine
Mainz
Manchester
Maya
Midilli
Mogami
München
Nachi
Neptune
Northampton
Nürnberg (1916)
Pallada
Pathfinder
Penguin
Perth
Pioneer
Prinz Adalbert
Prinz Eugen
Quincy
Raleigh
Rochester
Rostock
Sakawa
San Diego
Scharnhorst
Schurz
Strasbourg II
Sydney
Thames
Undine
Vincennes
Vizcaya
Warrior
Wiesbaden
Wilkes-Barre
Zenta
Zhiyuan

Położenie stępki 14.04.1884
Wodowanie 03.12.1885
W służbie od 1902, 03.1922, 1942
Modernizacje 1903, 1925, c. 1938
Zatopiony 13.05.1947
Typ Mersey, liczba jednostek w typie 4
Wyporność 4 050 ts
Wymiary d-91,4 s-14 z-6,1 m
Uzbrojenie 2x203, 10x152, 3x57, 3x47 mm
Pancerz pp 76-51 mm
Prędkość maks. 18 w
Załoga 325

l

HMS Thames jako baza okrętów podwodnych w okresie I wojny światowej
Picture: Q 75492 from the collections of Imperial War Museums
Typ Mersey jest wymieniany jako szósta seria brytyjskich krążowników pancernopokładowych (z pierwszą, typem Iris, powstałą w latach 1875-79), niemniej wyróżniał się znacząco tym, iż po raz pierwszy zrezygnowano w jego projekcie z ożaglowania, zdając się wyłącznie na siłę pary. W samej Royal Navy był określany jako "krążowniki drugiej klasy". Poza kwestią napędu był rozwinięciem wcześniejszego typu Leander i spełniać miał dokładnie te same zadania, związane z ochroną brytyjskiej żeglugi handlowej na całym praktycznie świecie. Można prawdopodobnie powiedzieć, że na tych przede wszystkim grupach okrętów, budowanych regularnie w dużej liczbie, opierał się przez wiele lat udany byt Imperium.

Wydaje się, że Admiralicja traktowała cały typ niejako eksperymentalnie, gdyż nie zaznał on długiej służby, niemniej stał się podstawą do opracowania projektu nieco pomniejszonego typu Marathon (pięć jednostek), po którym pojawił się w 1989 roku typ Apollo, uznany już zapewne za dopracowany, gdyż seria objęła w jego przypadku aż 21 jednostek, z ośmioma kolejnymi, należącymi do nieco zmodyfikowanego Astrea. One z kolei doczekały się rozwinięcia w następnych typach krążowników pancernopokładowych, budowanych przez Royal Navy do 1904 roku. Kilka lat później ich miejsce zaczęły zajmować okręty klasyfikowane jako lekko opancerzone krążowniki. Pierwsze z nich należały do typu Town (1909), jednak pod względem konstrukcyjnym początkowo pozostawały tak naprawdę krążownikami pancernopokładowymi i dopiero w trzeciej kolejnej podserii (typie Chatham) zastosowano pancerz burtowy oraz osobny pancerz pokładowy.


SATS General Botha w Cape Town
Picture: Wikimedia
l

SATS General Botha w 1925 roku, Simon's Town
Picture: SA Navy Museum Archives via Wikimedia
Ukończony w lipcu 1889 HMS Thames nie wszedł nigdy tak naprawdę do służby w Royal Navy, czy też nie służył w niej nigdy w roli, do której został zaprojektowany, czyli jako pełnoprawny krążownik. Zaraz po zakończeniu prac stoczniowych został skierowany do rezerwy i dopiero w 1902 roku obsadzono go czasowo załogą skompletowaną z marynarzy służących na modernizowanym właśnie pancerniku HMS Empress of India i wykorzystano następnie - przez rok - jako jednostkę chroniącą port w Queensland w Irlandii. W 1903 dostosowano go do roli jednostki obsługi okrętów podwodnych i tę służbę pełnił do 1917 roku (w Sheerness, Portmouth i Campbeltown). W 1919 został wykreślony ze stanu floty.
Nie zakończyło to jednak jego żywota, jak stało się to podówczas w przypadku bliźniaczego HMS Forth (pozostałe dwie jednostki typu, HMS Mersey i HMS Severn, sprzedano na złom już w 1905 roku). W 1920 został zakupiony przez Thomasa B. Davisa, południowoafrykańskiego przedsiębiorcę, który pragnął w tej sposób upamiętnić swojego syna, poległego podczas Wielkiej Wojny. Po niejakich pracach remontowych okręt został przeprowadzony do Cape Town w Związku Południowej Afryki (jak wówczas nazywało się to państwo). Do celu podróży dotarł 26 marca 1921 roku. Został tam uroczyście powitany, zaś nadzór nad jednostką przekazano stowarzyszeniu, mającemu zajmować się szkoleniem morskim brytyjskiej i południowoafrykańskiej młodzieży męskiej. Wówczas też okręt otrzymał nową nazwę SATS General Botha (skrót oznaczał South African Training Ship, zaś Botha był pierwszym premierem Związku Południowej Afryki).
General Botha był wykorzystywany jako jednostka szkoleniowa przez blisko dwadzieścia lat, przechodząc w tym czasie szereg przeróbek, w trakcie których ubywało mu cech okrętu wojennego. W połowie 1925 roku usunięto z niego maszyny i komin dla lepszego dostosowania wnętrza kadłuba do nowej funkcji. Pod koniec lat trzydziestych zdemontowano także działa i kotły, zmieniając byłe przestrzenie maszynowe w salę gimnastyczną. Wiele sugeruje, że jednostka cieszyła się wówczas w ZPA sporą sławą i zwracała też uwagę czynników oficjalnych z Wielkiej Brytanii. Niemniej we wrześniu 1939 roku, dzień po wypowiedzeniu przez Południową Afrykę wojny III Rzeszy, stowarzyszenie oddało Generala Bothę do dyspozycji Royal Navy. Oferta ta początkowo nie została przyjęta, niemniej chłopców z kursu i tak przesiedlono na ląd. Ostatecznie RN przejęła okręt w 1942 roku, przywracając mu dawną nazwę HMS Thames, i wykorzystując go przez kilka kolejnych lat jako hulk mieszkalny oraz pływające więzienie.

SATS General Botha; obraz Tima Johnsona (olej na płótnie), zamówiony w 2009 roku przez General Botha Old Boys Association, TJVGallery
Gdy Thames wrócił po wojnie pod nadzór stowarzyszenia, jego stan okazał się na tyle opłakany, iż nie podjęto się remontu jednostki. W maju 1947 roku został zatopiony ogniem baterii brzegowej niemal dokładnie pośrodku półkolistej False Bay, zatoki nad którą leży Cape Town. Zaś przez nieco złożoną historię, która przypadła mu w udziale, dzisiaj General Botha bywa wymieniany w różnych źródłach niemal równoprawnie pod oboma swoimi nazwami.
l

We wnętrzu kadłuba wraku SATS General Botha
Picture: Jean Tresfon via Wikitravel

Podstawa stanowiska przedniego działa SATS General Botha
Picture: Jean Tresfon via Wikitravel
Miejsce spoczynku wraku zapewne nigdy nie było szczególną tajemnicą, trudno też powiedzieć, kiedy pierwszy raz go opisano. Wiadomo niemniej, że znajduje się on na głębokości 54 metrów, z najwyższym punktem na poziomie 47 metrów pod powierzchnią wody, i że opadł tam na równej stępce. Wygląda na całkiem dobrze zachowany, chociaż upływ czasu zrobił swoje. Jakkolwiek kadłub nie jest zasadniczo zniekształcony, korozja mocno go nadgryzła, zaś niższe partie burt wybrzuszyły się, zapewne na skutek ogólnego zapadania się konstrukcji. Brakuje też już nadbudówek i sporych połaci pokładu, zwłaszcza na dziobie i na rufie. Przedni maszt spoczywa pod kątem prostym do kadłuba na dnie zaraz przy lewej burcie. Sądząc po dostępnych w sieci materiałach wrak jest całkiem popularnym celem nurkowań.

Szkic wraku SATS General Botha z 2006 roku
Picture: Peter Southwood via Wikitravel

Dziób wraku SATS General Botha
Picture: Jean Tresfon via Wikitravel
l
HMS Thames w Wikipedii
Informacja o wraku krążownika na stronie Wikitravel
Film z zejścia do wraku (2017): You Tube
Strona General Botha Old Boys Association
l
Copyright © 2020 by Estraven