HMS Thames (1885) |
l |
|
|
Położenie stępki
14.04.1884
Wodowanie 03.12.1885
W służbie od 1902, 03.1922, 1942
Modernizacje 1903, 1925, c. 1938
Zatopiony 13.05.1947
Typ Mersey, liczba jednostek w typie 4 |
Wyporność
4 050 ts
Wymiary d-91,4 s-14 z-6,1 m
Uzbrojenie 2x203, 10x152, 3x57, 3x47 mm
Pancerz pp 76-51 mm
Prędkość maks. 18 w
Załoga 325 |
|
l
|
|
HMS Thames jako baza okrętów podwodnych
w okresie I wojny światowej
Picture: Q 75492 from the collections of Imperial
War Museums
|
Typ Mersey jest wymieniany jako szósta seria
brytyjskich krążowników pancernopokładowych (z pierwszą, typem Iris,
powstałą w latach 1875-79), niemniej wyróżniał się znacząco tym,
iż po raz pierwszy zrezygnowano w jego projekcie z ożaglowania,
zdając się wyłącznie na siłę pary. W samej Royal Navy był określany
jako "krążowniki drugiej klasy". Poza kwestią napędu był
rozwinięciem wcześniejszego typu Leander i spełniać miał dokładnie
te same zadania, związane z ochroną brytyjskiej żeglugi handlowej
na całym praktycznie świecie. Można prawdopodobnie powiedzieć, że
na tych przede wszystkim grupach okrętów, budowanych regularnie
w dużej liczbie, opierał się przez wiele lat udany byt Imperium.
|
Wydaje się, że Admiralicja traktowała
cały typ niejako eksperymentalnie, gdyż nie zaznał on długiej służby,
niemniej stał się podstawą do opracowania projektu nieco pomniejszonego
typu Marathon (pięć jednostek), po którym pojawił się w 1989 roku
typ Apollo, uznany już zapewne za dopracowany, gdyż seria objęła
w jego przypadku aż 21 jednostek, z ośmioma kolejnymi, należącymi
do nieco zmodyfikowanego Astrea. One z kolei doczekały się rozwinięcia
w następnych typach krążowników pancernopokładowych, budowanych
przez Royal Navy do 1904 roku. Kilka lat później ich miejsce zaczęły
zajmować okręty klasyfikowane jako lekko opancerzone krążowniki.
Pierwsze z nich należały do typu Town (1909), jednak pod względem
konstrukcyjnym początkowo pozostawały tak naprawdę krążownikami
pancernopokładowymi i dopiero w trzeciej kolejnej podserii (typie
Chatham) zastosowano pancerz burtowy oraz osobny pancerz pokładowy.
|
SATS General Botha w Cape Town
Picture: Wikimedia
|
|
l
|
|
SATS General Botha w 1925 roku, Simon's
Town
Picture: SA Navy Museum Archives via Wikimedia
|
Ukończony w lipcu 1889 HMS Thames nie
wszedł nigdy tak naprawdę do służby w Royal Navy, czy też nie służył
w niej nigdy w roli, do której został zaprojektowany, czyli jako
pełnoprawny krążownik. Zaraz po zakończeniu prac stoczniowych został
skierowany do rezerwy i dopiero w 1902 roku obsadzono go czasowo
załogą skompletowaną z marynarzy służących na modernizowanym właśnie
pancerniku HMS Empress of India i wykorzystano następnie
- przez rok - jako jednostkę chroniącą port w Queensland w Irlandii.
W 1903 dostosowano go do roli jednostki obsługi okrętów podwodnych
i tę służbę pełnił do 1917 roku (w Sheerness, Portmouth i Campbeltown).
W 1919 został wykreślony ze stanu floty.
|
Nie zakończyło to jednak jego żywota, jak stało
się to podówczas w przypadku bliźniaczego HMS Forth (pozostałe
dwie jednostki typu, HMS Mersey i HMS Severn, sprzedano
na złom już w 1905 roku). W 1920 został zakupiony przez Thomasa
B. Davisa, południowoafrykańskiego przedsiębiorcę, który pragnął
w tej sposób upamiętnić swojego syna, poległego podczas Wielkiej
Wojny. Po niejakich pracach remontowych okręt został przeprowadzony
do Cape Town w Związku Południowej Afryki (jak wówczas nazywało
się to państwo). Do celu podróży dotarł 26 marca 1921 roku. Został
tam uroczyście powitany, zaś nadzór nad jednostką przekazano stowarzyszeniu,
mającemu zajmować się szkoleniem morskim brytyjskiej i południowoafrykańskiej
młodzieży męskiej. Wówczas też okręt otrzymał nową nazwę SATS General
Botha (skrót oznaczał South African Training Ship, zaś Botha
był pierwszym premierem Związku Południowej Afryki).
|
General Botha był wykorzystywany jako
jednostka szkoleniowa przez blisko dwadzieścia lat, przechodząc
w tym czasie szereg przeróbek, w trakcie których ubywało mu cech
okrętu wojennego. W połowie 1925 roku usunięto z niego maszyny i
komin dla lepszego dostosowania wnętrza kadłuba do nowej funkcji.
Pod koniec lat trzydziestych zdemontowano także działa i kotły,
zmieniając byłe przestrzenie maszynowe w salę gimnastyczną. Wiele
sugeruje, że jednostka cieszyła się wówczas w ZPA sporą sławą i
zwracała też uwagę czynników oficjalnych z Wielkiej Brytanii. Niemniej
we wrześniu 1939 roku, dzień po wypowiedzeniu przez Południową Afrykę
wojny III Rzeszy, stowarzyszenie oddało Generala Bothę do
dyspozycji Royal Navy. Oferta ta początkowo nie została przyjęta,
niemniej chłopców z kursu i tak przesiedlono na ląd. Ostatecznie
RN przejęła okręt w 1942 roku, przywracając mu dawną nazwę HMS Thames,
i wykorzystując go przez kilka kolejnych lat jako hulk mieszkalny
oraz pływające więzienie.
|
SATS General Botha; obraz Tima Johnsona
(olej na płótnie), zamówiony w 2009 roku przez General Botha Old
Boys Association, TJVGallery
|
Gdy Thames wrócił po wojnie pod nadzór
stowarzyszenia, jego stan okazał się na tyle opłakany, iż nie podjęto
się remontu jednostki. W maju 1947 roku został zatopiony ogniem
baterii brzegowej niemal dokładnie pośrodku półkolistej False Bay,
zatoki nad którą leży Cape Town. Zaś przez nieco złożoną historię,
która przypadła mu w udziale, dzisiaj General Botha bywa
wymieniany w różnych źródłach niemal równoprawnie pod oboma swoimi
nazwami.
|
|
l
|
|
We wnętrzu kadłuba wraku SATS General Botha
Picture: Jean Tresfon via Wikitravel
|
Podstawa stanowiska przedniego działa SATS
General Botha
Picture: Jean Tresfon via Wikitravel
|
Miejsce spoczynku wraku zapewne nigdy nie było
szczególną tajemnicą, trudno też powiedzieć, kiedy pierwszy raz
go opisano. Wiadomo niemniej, że znajduje się on na głębokości 54
metrów, z najwyższym punktem na poziomie 47 metrów pod powierzchnią
wody, i że opadł tam na równej stępce. Wygląda na całkiem dobrze
zachowany, chociaż upływ czasu zrobił swoje. Jakkolwiek kadłub nie
jest zasadniczo zniekształcony, korozja mocno go nadgryzła, zaś
niższe partie burt wybrzuszyły się, zapewne na skutek ogólnego zapadania
się konstrukcji. Brakuje też już nadbudówek i sporych połaci pokładu,
zwłaszcza na dziobie i na rufie. Przedni maszt spoczywa pod kątem
prostym do kadłuba na dnie zaraz przy lewej burcie. Sądząc po dostępnych
w sieci materiałach wrak jest całkiem popularnym celem nurkowań.
|
Szkic wraku SATS General Botha z 2006
roku
Picture: Peter Southwood via Wikitravel
|
Dziób wraku SATS General Botha
Picture: Jean Tresfon via Wikitravel
|
|
l
|
|
l |
Copyright © 2020
by Estraven
|