SMS Friedrich Carl (1902) |
l |
|
|
Położenie stępki
08.1900
Wodowanie 21.06.1902
W służbie od 12.12.1903
Modernizacje -
Zatopiony 17.11.1914
Typ Prinz Adalbert, liczba jednostek w typie 2 |
Wyporność
9 087, pełna 9 875 ts
Wymiary d-125,5 s-19,6 z-7,43 m
Uzbrojenie 4x210, 10x150, 12x88 mm
Pancerz pb 100, pp 80-40 mm
Prędkość maks. 20 w
Załoga 586 |
|
l
|
|
SMS Friedrich Carl
Picture: Flickr
|
Niemieckie krążowniki pancerne (w nomenklaturze
Kaiserliche Marine ujmowane jako "Großer Kreuzer" - wielki
krążownik) były budowane nie tyle dla przeciwstawienia się Royal
Navy na wodach macierzystych, co głównie dla służby kolonialnej.
Pierwsza taka jednostka (SMS Fürst Bismarck) została zwodowana
w Niemczech dopiero w 1897 roku, czyli ponad dwadzieścia lat po
pierwszej brytyjskiej (HMS Shannon, 1875). Po niej wprowadzono
do służby jeszcze osiem kolejnych, podzielonych na pięć typów, co
nijak nie przystaje do ogólnej liczby krążowników pancernych posiadanych
przed Royal Navy (68 jednostek, wprowadzonych do służby w latach
1877-1909). Przy ich projektowaniu konsekwentnie trzymano się podobnych
wzorców, starając się w kolejnych typach w jakimś stopniu je udoskonalać.
Typ Prinz Adalbert reprezentował trzeci
typ niemieckich krążowników pancernych i w pewien sposób pierwszy
dojrzały - oba wcześniejsze powstały jako unikatowe jednostki. W
tym przypadku zbudowano dwie, bazujące na projekcie poprzednika,
SMS Prinz Heinrich.
|
|
Typ Prinz Adalbert
powstał w ramach uchwalonego w 1900 roku nader ambitnego planu budowy
czternastu krążowników pancernych, przewidzianych głównie do służby
kolonialnej. Nic z tego, ani z kolejnych, jeszcze szerzej zakrojonych
planów nie wyszło, jako że w chwili pojawienia się niewiele lat
później krążowników liniowych, krążowniki pancerne straciły rację
bytu. Z tego też powodu Kaiserliche Marine wprowadziła później do
służby już tylko pięć jednostek tej klasy: po dwie typu Roon i
Scharnhorst oraz
Blüchera. W przypadku typu Prinz Adalbert modyfikacje projektu
wobec krytykowanego niekiedy za "taniość" pierwowzoru
objęły zmianę kalibru dział artylerii głównej z 240 na 210 mm, co
pozwoliło na podwojenie ich liczby i dało większą szybkostrzelność.
Zwiększono też skalę opancerzenia, poprawiono wydajność systemu
napędowego oraz hydrodynamikę kadłuba w rejonie wałów śrubowych,
które zostały skrócone i pozbawione wsporników.
|
|
l
|
|
Spora część przedwojennej służby SMS Friedrich
Carl upłynęła na bezpośrednim kontakcie z wielką polityką. Jeszcze
w trakcie prób odbiorczych, w marcu 1904 roku, został skierowany
na Morze Śródziemne w roli eskorty dla cesarza Wilhelma II, podróżującego
na pokładzie liniowca SS König Albert. Oznaczało to nie tylko
odwiedziny szeregu portów, ale także goszczenie na pokładzie miejscowych
monarchów, jak Alfons XIII (król Hiszpanii) i Wiktor Emanuel III
(król Italii). Rok później, po serii zwykłych wizyt kurtuazyjnych
i ćwiczeń na Bałtyku, krążownik ponownie towarzyszył cesarzowi w
jego peregrynacjach i tym razem na jego pokładzie pojawił się Karol
I (król Portugalii). W ramach tego samego rejsu okręt został skierowany
jeszcze do Maroka, też w kontekście jednoznacznie politycznym. Późniejsze
lata upłynęły krążownikowi na rutynowych ćwiczeniach na Bałtyku
i Morzu Norweskim.
|
SMS Friedrich Carl, kolorowana kartka
pocztowa z epoki
Picture: The
Frankes
|
W 1909 roku Friedrich Carl został przypisany
na krótko do tymczasowej formacji szkolno-testowej, po czym powrócił
do rutynowego pełnienia służby, aż w 1912 został na dłużej jednostką
flagową reaktywowanej formacji szkolno-testowej. Pozostając w niej
ponownie zetknął się bezpośrednio z polityką (pośrednio, jako okręt
marynarki wojennej, miał ten kontakt cały czas). Podczas wizyty
ciężkich jednostek Royal Navy w Kilonii (i wielkich regat) w lipcu
1914 gościł na pokładzie admirała Tirpitza i to tam właśnie, podczas
rozmowy z brytyjskim ambasadorem, dowódca Kaiserliche Marine dowiedział
się o zamordowaniu arcyksięcia Ferdynada. Jak wiadomo, brytyjska
wizyta uległa wówczas skróceniu, zaś Friedrich Carl został
najpierw skierowany do stoczni, po czym z końcem sierpnia przywrócono
go czynnej służby.
|
|
Okręt został przydzielony do Bałtyckiego Dywizjonu
Krążowników, w którym był najcięższą jednostką. Stacjonował wówczas
w dzisiejszym Nowym Porcie w Gdańsku. Pierwszą jego akcją był wypad
do Zatoki Fińskiej w poszukiwaniu rosyjskich jednostek nawodnych
i brytyjskich okrętów podwodnych, które miały tam działać, nie napotkano
jednak przeciwnika. W tym też czasie Friedrich Carl otrzymał
dwa wodnopłatowce, którym znaleziono miejsce na pokładzie, nie towarzyszyła
temu jednak żadna modernizacja okrętu, która pozwoliłaby na ich
bardziej efektywne wykorzystanie. Z końcem października grupa przeprowadziła
kolejny patrol, i tym razem bez powodzenia. Z początkiem listopada
krążownik trafił na dwa tygodnie do stoczni dla dokonania okresowych
napraw, po czym został włączony do sił mających zaatakować Lipawę
- potencjalną bazę dla okrętów podwodnych Royal Navy.
|
Swój ostatni rejs SMS Friedrich Carl
rozpoczął 16 listopada w Kłajpedzie. Jego rozkazy przewidywały ostrzał
rosyjskich pozycji wkoło Lipawy, niemniej oddaliwszy się ledwo 33
mil morskie od portu, o godzinie 1:46, trafił na minę, jedną z postawionych
w październiku przez rosyjskie kontrtorpedowce. Jej eksplozja nie
została silnie odczuta i z początku uznano nawet, że krążownik staranował
zapewne okręt podwodny, nakazano niemniej zwrot i zmianę kursu na
powrotny. Wówczas doszło do wybuchu drugiej miny, po którym okręt
zaczął nabierać wody. Nie tonął jednak gwałtownie, przez co przybyły
o 6:20 lekki krążownik SMS Augsburg zdążył zdjąć całą niemal
załogę (łączne straty wyniosły sześciu albo siedmiu ludzi). Opuszczona
jednostka zatonęła ostatecznie o 7:15. Wygląda więc na to, że nader
dramatyczna wersja utraty Friedricha Carla, przedstawiona
w filmie Admirał, nie ma wiele wspólnego z relacją historyczną.
|
|
l
|
|
Trudno ustalić, kto, kiedy i jak zlokalizował
wrak krążownika, niemniej pierwsze relacje z zejścia do niego pochodzą
z 2016 roku, są więc całkiem świeże. Nie wydaje się, żeby był kiedykolwiek
rozpoznawany inaczej, niż przez nurków, czy przynajmniej brak w
sieci rzucającego się w oczy raportu z takiego badania, podobnie
jak i obrazów sonarowych znaleziska. Co więcej, pomimo szeregu całkiem
udanych ujęć podwodnych niektórych jego fragmentów, brak także dokładniejszego
opisu stanu wraku. Niemniej na podstawie dostępnych danych można
powiedzieć, że spoczywa na głębokości 82 metrów, zapewne na prawej
burcie (być może z przechyłem), i wydaje się być wyjątkowo dobrze
zachowany. Zdaje się to wiązać przede wszystkim z niskim natlenieniem
wód Bałtyku, co spowalnia wszelką korozję, zaś w połączeniu z niską
temperaturą utrudnia też rozwój podwodnego życia, dzięki czemu wrak
nie jest prawie wcale obrośnięty.
|
Herb na dziobie SMS Friedrich Carl
Picture: Vic Verlinden via X-ray
Magazine
|
Jak ukazują materiały filmowe i zdjęcia, zapewne
wszystkie działa krążownika są nadal na swoich miejscach, włącznie
z co najmniej jedną wieżą dział 210 mm. Podobnie i odeskowanie pokładu
wygląda na niemal nietknięte. Wydaje się, że wrak nigdy nie był
obiektem poważnego zainteresowania złomiarzy, niemniej gdy podczas
jedne z wypraw (w 2018 roku) ekipa nurków spróbowała dotrzeć do
śrub okrętu, nie zdołała ich znaleźć. Mostek zdaje się być wbity
w jakimś stopniu w osady denne, przez co niezbyt go widać. Co za
to widać, to szereg sieci rybackich, oplatających częściowo kadłub.
Jest to zjawisko dość powszechne w przypadku względnie płytkich
wraków, stwarza jednak dodatkowe zagrożenie podczas nurkowania,
zaś w przypadku daleko posuniętej korozji przyspiesza także niekiedy
rozpad samego wraku.
|
Jedno z kazamatowych dział 150 mm
Picture: Vic Verlinden via X-ray
Magazine
|
Jedno z kazamatowych dział 88 mm (na przedniej
nadbudówce)
Picture: Vic Verlinden via X-ray
Magazine
|
Lampa pozycyjna na wraku SMS Friedrich
Carl
Picture: Vic Verlinden via X-ray
Magazine
|
Świetnie zachowane odeskowanie pokładu krążownika
Picture: Vic Verlinden via X-ray
Magazine
|
|
l
|
SMS Friedrich Carl
w Wikipedii
Artykuł o kampanii, w ramach której zatonął SMS Friedrich Carl:
Weapons
and Warfare
Fragment filmu Admirał, będący fabularnym przetworzeniem tematu
zatonięcia SMS Friedrich Carl: You
Tube
Opis wraku krążownika w X-ray
Magazine
Film z zejścia do wraku: Vimeo
Inny jeszcze film z wraku SMS Friedrich Carl: You
Tube
|
l |
Copyright © 2020
by Estraven
|