HNLMS Java |
l |
|
|
Położenie stępki
31.05.1916
Wodowanie 06.08.1921
W służbie od 01.05.1925
Modernizacje 1937
Zatopiony 27.02.1942
Typ Java, liczba jednostek w typie 2 |
Wyporność
6 670, pełna 8 087 ts
Wymiary d-155,3 s-16 z-6,22 m
Uzbrojenie 10x149, 8x40 mm
Pancerz pb 75, pp 50-25 mm
Prędkość maks. 31 w
Załoga 526 |
|
l
|
|
HNLSM Java przed modernizacją w 1937
roku
Picture: Netherlands Instutute of Military History
|
W swoim czasie Holandia była całkiem sporą potęgą
kolonialną i tym samym jej potrzeby, gdy chodzi o wielkość marynarki
wojennej, wykraczały znacznie poza to, co pasowałoby do niewielkiego
kraju europejskiego. Właśnie troska o obronność Holenderskich Indii
Wschodnich zrodziła z początkiem XX wieku zapotrzebowanie na krążowniki,
których postać zaczęła się konkretyzować piętnaście lat później.
Po niejakich dywagacjach wybrano projekt kilońskiej stoczni Germania
Friedricha Kruppa, który był w niejakim stopniu wzorowany na krążownikach
liniowych, budowanych w tym samym czasie dla Kaiselriche Marine.
Z trzech planowanych jednostek zrealizowano dwie: Java i
Sumatra.
|
HNLSM Java ok. 1925 roku
Picture: State Library of Victoria, #H91.325/284
|
HNLSM Java przed 1937 rokiem
Picture: Collectie Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
|
Jednostki były budowane w Holandii, niemniej
w ścisłej współpracy ze wzmiankowaną stocznią, co wobec rychłego
wybuchu Wielkiej Wojny odbiło się na tempie prac. Wprawdzie Niderlandy
pozostały podczas tamtej wojny neutralnie, niemniej strona niemiecka
przestała wywiązywać się z dostaw, przez co oba okręty zostały zwodowane
dopiero trzy lata po wojnie, gdy daleko im było już do niegdysiejszej
nowoczesności. Mimo to zostały ukończone z uwzględnieniem pewnej
dozy poprawek i dziesięć lat po położeniu stępki weszły wreszcie
do służby. W tamtym okresie uznawano je nawet za ogólnie udane,
o istotnej wartości bojowej, zwłaszcza po przeprowadzonej w połowie
lat trzydziestych modernizacji.
|
|
l
|
|
HNLSM
Java w Sydney w 1930 roku
C. Mark Schepen van de Koninklijke Marine in WOII
|
HNLSM Java ok. 1940 roku
Picture: Australian War Memorial, #045393
|
Zaraz po wejściu do służby Hr.Ms. Java
odbył rejs kurtuazyjny do krajów skandynawskich, po czym skierował
się do Indii Wschodnich i tam pozostawał do 1937 roku, gdy wrócił
do metropolii dla połączonego z modernizacją remontu. Po jej ukończeniu
w styczniu 1938 roku przez kilka miesięcy brał udział w patrolach
neutralności u brzegów ogarniętej wojną domową Hiszpanii, po czym
został ponownie skierowany do kolonii, gdzie po 10 maja 1940 (kiedy
Holandia przystąpiła do wojny), rozpoczął działania przeciwko żegludze
niemieckiej oraz służbę konwojową w rejonie Singapuru i cieśniny
Sunda.
|
Gdy wojna zaczęła się także
na Dalekim Wschodzie, 13 lutego 1942 krążownik wszedł w skład międzynarodowego
zespołu znajdującego się w dyspozycji ABDA Command i mającego bronić
obszarów alianckich w rejonie Singapuru i Indii Wschodnich. Pierwszą
akcja z udziałem Hr.Ms. Java miała miejsce 19 lutego w cieśninie
Badung. Krążownik wyszedł z niej bez strat, niemniej Japończycy
zajęli Bali. Od tej chwili wydarzenia nabrały tempa. Już 27 lutego
doszło o pierwszego z kilku starć na Morzu Jawajskim, podczas którego
Java otrzymał trafienie torpedą w tylną część kadłuba, co
spowodowało detonację rufowych komór amunicyjnych, zatopienie przyległej
maszynowni i pozbawienie jednostki całego zakończenia rufy. Bezwładny
okręt nabrał przechyłu na lewą burtę i zatonął kwadrans później
ze stratą 512 ludzi z załogi.
|
Java wchodzi
do Tanjong Priok, portu Batawii, 1 lutego 1942
Picture: Australian War Memorial, #305838
|
Starcie to zostało później nazwane bitwą na
Morzu Jawajskim i było jednym z dwóch najtrudniejszych dni zespołu
ABDA. Po południu, około 16:30, doszło do poważnego uszkodzenia
ciężkiego krążownika
HMS Exeter (zatopionego niecałe dwa dni później), zaś wieczorny
etap krótko po 23:00 zakończył się utratą obu holenderskich krążowników
grupy, czyli Javy oraz
Hr.Mr. Dey Ruyter (jak i kilku niszczycieli). Sam zespół
przestał istnieć już 1 marca wraz z zatopieniem ostatnich dwóch
jego krążowników,
HMAS Perth i
USS Houston, próbujących ujść z obszaru Morza Jawajskiego.
|
|
l
|
|
Wraki obu holenderskich krążowników
zostały zlokalizowane 1 grudnia 2002 roku przez ekipę działającą
z pokładu MV Empress (pierwotnie zamierzającą zająć się jedynie
wrakiem HMS Exeter). Krążownik spoczął na głębokości 69 metrów
na prawej burcie. W chwili odnalezienia widoczne działa pozostawały
wciąż na swoich miejscach, z lufami zastygłymi w pozycji przyjętej
podczas ostatniej walki. Mostek był nietknięty wraz ze sterem i
telegrafem maszynowym, podobnie jak urządzenia celownicze oraz wsporniki
reflektorów na maszcie. Zaraz za przedostatnim rufowym stanowiskiem
działa kadłub urywał się, zaś oderwana eksplozją komór rufa znajdowała
się około 200 metrów od wraku. Poza tym jedynym obszarem zniszczenia
szczątki krążownika zachowały się w całkiem dobrym stanie i były
łatwo rozpoznawalne. Przez lata, które upłynęły do odkrycia w 2002
roku, wrak zagłębił się na osiem metrów w podatnych osadach dna
morskiego.
|
Pomost kompasu ze śródokręcia HNLSM Java
Picture: Kevin
Denlay
|
Jedna z wież artylerii głównej HNLSM Java
Picture: Kevin
Denlay
|
Podczas nurkowania do wraku w 2004 roku odzyskano
dwa dzwony okrętowe, które dzięki prywatnym środkom zostały poddane
konserwacji i w 2005 roku trafiły jako dar w ręce Holenderskiej
Marynarki Wojennej. Jeden z nich stał się elementem pomnika kontradmirała
Doormana w Surabaji, drugi trafił do Muzeum Sił Zbrojnych w Soesterbergu
w Holandii. Kolejne badanie wraku miało miejsce w 2008 roku i potwierdziło
jego dobry stan zachowania, niemniej niezależnie od tego stał się
on już wtedy znanym w miarę celem nurkowania rekreacyjnego, chociaż
nie został przez szereg lat zgłoszony oficjalnie ani holenderskim
ani indonezyjskim władzom. To zaniedbanie zamierzała naprawić w
2016 roku wyprawa zorganizowana przez Karel Doorman Foundation.
Podjęte w między 6 a 9 lutego tego roku działania pozwoliły na ustalenie,
że w znanej lokalizacji pozostała na dnie morza jedynie długa na
jakieś 150 metrów bruzda, w której dostrzeżono szereg drobnych szczątków.
Ich charakter nie pozostawiał wątpliwości, że chodziło o miejsce
spoczynku Hr.Ms. Java, niemniej samego kadłuba już tam nie
było. Jak wykazało dochodzenie, wrak Javy (podobnie, jak
wraki dwóch jeszcze krążowników oraz kilku niszczycieli) padł ofiarą
działających w Indonezji złomiarzy, przy czym znalezione we wraku
kości poległych zostały całkiem nieoficjalnie pogrzebane w masowym
grobie na cmentarzu Suko w portowym mieście Brondong. Działania
te wywołały niejaki międzynarodowy skandal, którego echa słychać
do dzisiaj.
|
|
l
|
|
|
Siły morskie, określane zwykle jako ABDA, podlegały
wspólnemu alianckiemu dowództwu (American-British-Dutch-Australian
Command albo ABDACOM), które zostało powołane do istnienia 1 stycznia
1942 roku, jednak już po trzech miesiącach przestało w praktyce
odgrywać jakąkolwiek rolę. Spośród kilkudziesięciu podległych mu
okrętów spora część została zatopiona, z czego większość na Morzu
Jawajskim, gdzie zespół ABDA został wręcz rozgromiony ze stratą
pięciu krążowników i sześciu niszczycieli. W XXI wieku wraki tych
właśnie okrętów zostały zaatakowane ponownie, tym razem przez złomiarzy...
|
|
l
|
|
l |
Copyright © 2018
by Estraven
|