USS Schurz (1894)
l
 
Indeks

Aktualnosci
Capital Ships

Nieco historii
Utracone K

Aboukir
Adm. Graf Spee
Adm. Nachimow
Alb. da Barbiano
Alb. da Giussano
Alm. Oquendo
Amphion
Argyll
Armando Diaz
Ashigara
Astoria
Atlanta
Black Prince
Blas de Lezo
Blücher (1908)
Blücher (1937)
Bremen
Brummer
Canberra
Card. Cisneros
Cassandra
Cezare Rossarol
Charleston
Charybdis
Chokai
Cöln (1909)
Cöln (1916)
Cressy
Cristóbal Colón
Curacoa
Curlew
Czerw. Ukraina
Defence
De Ruyter
Dmitrij Donskoj
Dragon
Drake
Dresden (1907)
Dresden (1917)
Durban
Edinburgh
Elbing
Emden
Exeter
Falmouth
Frankfurt
Frauenlob
Friedrich Carl
Furutaka
G. d. Bande Nere
Gius. Garibaldi
Haguro
Hampshire
Helena
Hermes
Hogue
Houston
Huron
Indianapolis
Infanta M. Teresa
Java
Jingyuan
Jintsu
Juneau
Kaiser Joseph I
Karlsruhe
Kinu
Kléber
Komintern
Königsberg
Krasnyj Kawkaz
Kuma
Kumano
Ladoga
Maine
Mainz
Manchester
Maya
Midilli
Mogami
München
Nachi
Neptune
Northampton
Nürnberg (1916)
Pallada
Pathfinder
Penguin
Perth
Pioneer
Prinz Adalbert
Prinz Eugen
Quincy
Raleigh
Rochester
Rostock
Sakawa
San Diego
Scharnhorst
Schurz
Strasbourg II
Sydney
Thames
Undine
Vincennes
Vizcaya
Warrior
Wiesbaden
Wilkes-Barre
Zenta
Zhiyuan

Położenie stępki 1893
Wodowanie 18.10.1894
W służbie od 24.10.1895
Modernizacje 1905
Zatopiony 21.06.1918
Typ Bussard, liczba jednostek w typie 6
Wyporność 1 608, pełna 1 918 ts
Wymiary d-83,9 s-10 z-4,8 m
Uzbrojenie 8x105, 5x37 mm
Pancerz -
Prędkość maks. 16,3 w
Załoga 166

l

SMS Geier w okresie wprowadzenia do służby
Picture: German Federal Archives via Wikimedia
Jednostki typu Bussard zaliczały się w Kaiserliche Marine początkowo do krążowników czwartej klasy, wyróżnianych jako osobna kategoria do 1899 roku. W późniejszym okresie przypisano je do "małych krążowników", zaś obecnie bywają wymieniane pośród krążowników lekkich (chociaż to określenie pojawiło się całe lata później). Pod względem konstrukcyjnym przynależały do grupy "unprotected cruisers", czyli krążowników pozbawionych pancerza (lub z symboliczną tylko osłoną), co miało odróżniać je nazewniczo od "protected cruisers", rozwijanych w tym samym czasie krążowników pancernopokładowych. Były zapewne najtańszą wersją krążowników, zdecydowanie mało przydatną do współpracy z resztą floty, wykorzystywaną niemniej często w służbie kolonialnej, która stawiała przed okrętami o wiele mniejsze wymogi. Z czasem zaczęły i w tej roli być zastępowane przez coraz nowocześniejsze krążowniki pancernopokładowe, ostatecznie zaś usunęło je do niebytu, i to dosłownie, pojawienie się lekko opancerzonych krążowników, jednostek może droższych, ale wszechstronnych i tym samym o wiele bardziej użytecznych.

W Niemczech krążowniki czwartej klasy ("unprotected") były budowane w latach 1886-1892, powstało ich wtedy łącznie 9, w trzech seriach. Dwie pierwsze składały się z podobnych ogólnie, niewielkich okrętów przeznaczonych od początku do służby kolonialnej, z kompozytowymi kadłubami (stal, drewno, miedziane poszycie) i zwiększającym zasięg ożaglowaniem. Przy ostatniej jednostce, (SMS Gefion, 1893), spróbowano odejść od tego wzoru, budując ze względów oszczędnościowych okręt o słabym dość opancerzeniu, ale spory (4 274 t) i zdolny wypełniać nie tylko zadania służby kolonialnej, ale także funkcje rajdera oraz krążownika zwiadowczego (oszczędność poległa więc na budowie jednego okrętu zamiast dwóch albo trzech). Wynik okazał się na tyle mało satysfakcjonujący, że więcej do tematu nie wracano.


SMS Geier - ilustracja z książki Ernsta Reventlowa (1901)
Picture: Max Schröder-Greifswald via Wikimedia
Z sześciu jednostek typu Bussard, które w komplecie spędziły żywot na służbie kolonialnej, dwie zostały wycofane i posłane na złom jeszcze w 1913 roku, kolejna służyła od 1914 jako hulk. Inna jeszcze (SMS Seeadler) została przebudowana w tym samym roku na magazyn min morskich (i zatonęła w 1917 po eksplozji w zatoce Jadebusen). W chwili wybuchu I wojny światowej tylko dwie nadal były czynnymi krążownikami: SMS Geier i SMS Cormoran. Obie znajdowały się wtedy na dalekich wodach. O Geierze jest poniżej, zaś należący do Eskadry Wschodnioazjatyckiej Cormoran uległ samozatopieniu pod koniec września 1914 roku, niedługo przed upadkiem oblężonego Qingdao.
l


USS Schurz w San Diego jesienią 1917 roku
Picture: NH 94909 of Naval History and Heritage Command

Krótko po wprowadzeniu do służby i ukończeniu prób SNS Geier został na blisko dwa lata przesunięty do rezerwy, co oznaczało najpewniej tylko tyle, że nie był niezbędny w bieżącym grafiku przydziałów. Sięgnięto po niego 1 grudnia 1897 roku, gdy pojawiła się potrzeba wzmocnienia zbrojnej reprezentacji Niemiec na Karaibach. Najpierw zawinął na Haiti, potem na Kubę i pozostawał w tym rejonie do końca wojny USA z Hiszpanią, dwa razy przechodząc nawet przez blokadę okrętów US Navy w drodze do Santiago de Cuba. W kolejnych miesiącach skierował się między innymi do Ameryki Południowej, rozpoczynając trwającą szereg lat służbę związaną z reprezentowaniem cesarskiej bandery wszędzie tam, gdzie mieszkała jakaś mniejszość niemiecka. Obejmowało to porty Ameryki Łacińskiej, Ameryki Północnej, Japonii i Chin, jak i udział w siłach interwencyjnych podczas powstania bokserów. Gdy po siedmiu latach działań w ramach Eskadry Wschodnioazjatyckiej okręt zaczął domagać się pilnie remontu, z braku możliwości przeprowadzenia go na miejscu został odesłany do Niemiec. Podczas pobytu w stoczni zredukowano mu ożaglowanie, a po remoncie przeniesiono do rezerwy.


USS Schurz tonie po kolizji z SS Florida
Ilustracja prasowa, NHHC via NOAA

W 1911 powrócił do służby, podejmując dawne obowiązki na Morzu Śródziemnym i na Dalekim Wschodzie. W chwili wybuchu wojny przebywał w Singapurze i jakkolwiek podjął potem próbę dołączenia do eskadry admirała von Spee (do której należał formalnie), stan maszyn, ponownie wymagających w remontu, skutecznie mu to uniemożliwił. Z tego samego powodu nie zdołał powrócić do Qingdao. Udało mu się spotkać tylko po drodze z podobnie samotnie polującym krążownikiem SMS Emden, ostatecznie jednak okoliczności zmusiły go do skierowania się na Hawaje. Tam został po kilku dniach internowany (zaś przeszukanie okrętu ujawniło, że pomimo pobytu w neutralnym porcie rozwijał wówczas całkiem żywą działalność propagandową i dezinformacyjną z pomocą pokładowej radiostacji). Inna sprawa, że internowanie było dlań jedynym sensownym wyjściem - niedaleko Hawajów pojawiły się szybko dwie japońskie jednostki, które tylko czekały, aż niemiecki okręt wyjdzie w morze. W chwili przystąpienia USA do wojny parę lat później, przetrzymywany w Honolulu krążownik został zarekwirowany i wcielony do US Navy jako USS Schurz. Pod nową banderą pełnił głównie funkcje patrolowe i eskortowe, najpierw na Zachodnim Wybrzeżu, potem na Karaibach, z wypadami w kierunku Wschodniego Wybrzeża.
Podczas jednego z takich rejsów, tym razem z Nowego Jorku do Key West, został staranowany w pobliżu latarniowca Cape Lookout (u brzegu Północnej Karoliny) przez frachtowiec SS Florida. Miało to miejsce nad ranem, w szarówce świtania, zaś z racji wojny obie jednostki szły bez świateł pozycyjnych. Cios zadany w prawą burtę sięgnął przedniej kotłowni, nie dając okrętowi wielkich szans na ratunek. Tonął jednak niespiesznie. Poza jedną osobą, która zginęła w chwili zderzenia, reszta załogi zdołała opuścić krążownik, który zniknął pod wodą jakieś trzy godziny później.
l

Spoczywając dość płytko wrak USS Schurz przyciągał zapewne nurków od chwili, gdy amatorskie schodzenie pod wodę stało się formą spędzania wolnego czasu. Po raz pierwszy został wszakże zbadany w sierpniu 2000 roku przez ekipę archeologów podmorskich z East Carolina University. Ponowne podejście do wraku miało miejsce w 2016 roku, tym razem w wykonaniu zespołu NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration), działający z pokładu jednostki badawczej Nancy Foster. Pozwoliło ta na zewidencjonowanie szczątków z użyciem nowszych metod, wszakże i tym razem z przestrzeganiem zasady nieinterwencji - czyli "patrz, ale nie dotykaj"; wrak jest formalnie obiektem chronionym (jako prawnie należący wciąż do Niemiec jest objęty immunitetem suwerennym). Niezależnie od tego pozostaje obecnie jednym z najbardziej popularnych obiektów nurkowania rekreacyjnego w Północnej Karolinie, zaś jego zachęcające opisy można znaleźć na wielu poświęconych tematowi stronach.


Obraz sonarowy wraku USS Schurz, 2016
Picture: NOAA
Wrak krążownika znajduje się około 28 mil od ujścia kanału zwanego Beaufort Inlet. Spoczywa na głębokości 33-35 metrów. Wprawdzie krążownik opadł swoim czasie na dno na równej stępce, obecnie z górnej części jego kadłuba prawie nic już nie pozostało. Można jednak dostrzec dolne partie burt, jak i to, co zostało z przedziałów maszynowych, przede wszystkim cztery kotły. Niektóre elementy wyposażenia i uzbrojenia (co najmniej jedno działo, sporo amunicji) zalegają na dnie obok. Widoczność jest zwykle dobra, tyle że ławice tłumnie obecnych w tym miejscu ryb przesłaniają niekiedy wrak.


Jeden z kotłów na wraku USS Schurz
Picture: Tane Casserley, NOAA


Rufa wraku USS Schurz
Picture: Tane Casserley, NOAA
l
SMS Geier w Wikipedii
Opis wraku na stronie NOAA
Skrócony raport z badań przeprowadzonych przez East Carolina University (str. 15): Stem to Stern
Artykuł o wraku krążownika w serwisie Evolution Under Water
Artykuł o wraku krążownika w serwisie laststandonzombieisland
Notka o wraku: Discovery Diving
Film z zejścia do wraku: Vimeo
l
Copyright © 2020 by Estraven