Ładoga (1869)
l
 
Indeks

Aktualnosci
Capital Ships

Nieco historii
Utracone K

Aboukir
Adm. Graf Spee
Adm. Nachimow
Alb. da Barbiano
Alb. da Giussano
Alm. Oquendo
Amphion
Argyll
Armando Diaz
Ashigara
Astoria
Atlanta
Black Prince
Blas de Lezo
Blücher (1908)
Blücher (1937)
Bremen
Brummer
Canberra
Card. Cisneros
Cassandra
Cezare Rossarol
Charleston
Charybdis
Chokai
Cöln (1909)
Cöln (1916)
Cressy
Cristóbal Colón
Curacoa
Curlew
Czerw. Ukraina
Defence
De Ruyter
Dmitrij Donskoj
Dragon
Drake
Dresden (1907)
Dresden (1917)
Durban
Edinburgh
Elbing
Emden
Exeter
Falmouth
Frankfurt
Frauenlob
Friedrich Carl
Furutaka
G. d. Bande Nere
Gius. Garibaldi
Haguro
Hampshire
Helena
Hermes
Hogue
Houston
Huron
Indianapolis
Infanta M. Teresa
Java
Jingyuan
Jintsu
Juneau
Kaiser Joseph I
Karlsruhe
Kinu
Kléber
Komintern
Königsberg
Krasnyj Kawkaz
Kuma
Kumano
Ladoga
Maine
Mainz
Manchester
Maya
Midilli
Mogami
München
Nachi
Neptune
Northampton
Nürnberg (1916)
Pallada
Pathfinder
Penguin
Perth
Pioneer
Prinz Adalbert
Prinz Eugen
Quincy
Raleigh
Rochester
Rostock
Sakawa
San Diego
Scharnhorst
Schurz
Strasbourg II
Sydney
Thames
Undine
Vincennes
Vizcaya
Warrior
Wiesbaden
Wilkes-Barre
Zenta
Zhiyuan

Położenie stępki 08.1865
Wodowanie 22.10.1869
W służbie od 1878
Modernizacje 1909-11
Zatopiony 15.08.1915
Typ Minin, liczba jednostek w typie 1

Wyporność 5 940, pełna 6 234 ts
Wymiary d-89,9 s-15,1 z-7,7 m
Uzbrojenie 4x203, 12x152, 4x86,4 mm
Pancerz pb 178-152, pp 25 mm

Prędkość maks. 14 w
Załoga 545


l

Fregata pancerna (krążownik pancerny) Minin już w drugim wcieleniu, po wymianie kotłów
Picture: Wikimedia
Minin pochodzi z czasu, gdy krążowniki nie były jeszcze powszechnie wyróżnianą klasą. Swój żywot zaczął jako fregata pancerna (i dzisiaj nadal bywa tak określany) i dopiero w 1892 roku został sklasyfikowany jako krążownik pierwszej klasy, co w praktyce przypisywało go do grupy krążowników pancernych. Wyposażony zarówno w maszynę parową, jak i w żagle, był reprezentantem jednostek powstałych w trwającym kilkadziesiąt lat okresie przejściowym pomiędzy dwoma technologicznymi epokami. Zbudowany został według krajowego projektu w stoczni w St. Petersburgu i wedle pierwotnych założeń miał być drugą jednostką typu Kniaź Pożarskij, oryginalnie trzymasztowej fregaty pancernej o żelaznym kadłubie.

Pierwsza jednostka typu nie wzbudziła wszakże zachwytu Admiralicji jako odstająca mocno od tego, z czym eksperymentowano wówczas w innych flotach. Zdecydowano się więc na zmianę projektu Minina. Wyszło jednak tak sobie, gdyż za wzór wybrano budowany wówczas w Wielkiej Brytanii wieżowy okręt pancerny HMS Captain, będący produktem nie tyle rzetelnej wiedzy inżynierskiej, co domysłów i pobożnych życzeń. Zemściło się to srodze, gdy źle wyważony Captain po prostu przewrócił się podczas większego sztormu i zatonął. Minin był już wówczas zwodowany, niemniej czym prędzej ponownie przerobiono projekt, rezygnując z niskiej burty i dwóch wież artyleryjskich (z łącznie czterema działami kalibru 279 mm) na rzecz jak najbardziej tradycyjnych kazamatów. Całość uzupełniał pancerz burtowy, wykonany jeszcze z kutego żelaza, niemniej do ochrony pokładu użyto już stali. Wszystkie zmiany i konieczność przebudowy tego, co było już prawie gotowe wydłużyły budowę okrętu o jakieś siedem lat.


Fregata pancerna (krążownik pancerny) Minin
Picture: Navypedia
Tym samym, gdy mowa o latach budowy, Minin był w zasadzie pierwszą taką jednostką pancerną carskiej floty, gdyż oficjalnie lokowane na pierwszym miejscu fregaty półpancerne typu Gienierał Admirał, chociaż zaczęły wchodzić do służby minimalnie wcześniej, były projektem już późniejszym, z położeniem stępki obu z nich w 1870 (gdy Minin był już na wodzie). Ogólny wzorzec fregat, a potem krążowników pancernych, który reprezentowały sobą wspomniane jednostki, był kontynuowany we flocie carskiej jeszcze przez blisko dwadzieścia lat, obejmując takie okręty, jak Dmitrij Donskoj (1883) czy Admirał Nachimow (1885). Dopiero w połowie lat dziewięćdziesiątych pojawiły się tam pierwsze projekty z założenia wykluczające użycie żagli. Minin zaś tak czy siak zachował dwa maszty z wantami do końca swej kariery.
l


Stawiacze min Ładoga (na pierwszym planie), Onega, Amur, Jenisej i Choper, Helsinki - lata 1912-15
Picture: Wikimedia

Pierwsze lata służby Minin spędził na podróżach, które objęły porty Morza Śródziemnego, Karaibów, Oceanu Indyjskiego i Dalekiego Wschodu. Jedną z ostatnich takich wizyt złożył w Breście, ale po 1892 roku nie opuścił już Bałtyku. Wcześniej, w 1889 roku otrzymał nowe kotły (co spowodowało wymianę jednego dużego komina na dwa mniejsze), zaś w 1898 wymieniono mu również maszynę na pochodzącą z parowca Opyt (wcześniej mocno nieudanego czarnomorskiego carskiego jachtu Liwania). Wtedy też zastąpiono stare maszty nowymi, o lżejszej konstrukcji, ograniczono pojemność zasobni bunkrowych, zwiększono za to pojemność przestrzeni kabinowej i inaczej trochę ustawiono uzbrojenie.


Stawiacz min Ładoga
Picture: Navypedia

Zmiany te wiązały się z przemianowaniem okrętu na krążownik szkolny, niemniej w 1906 roku coraz bardziej przestarzały okręt stracił miano krążownika pierwszej klasy, zaś dwa lata później przestał też pełnić funkcję jednostki szkolnej, wykorzystywany jako pływający magazyn min morskich. W 1909 zmieniono mu nazwę na Ładoga, w 1912 przebudowując ostatecznie na stawiacz min. W ramach tej przebudowy zdjęto większość uzbrojenia, ograniczając je do czterech dział kalibru 47 mm, niemniej jako stawiacz min Ładoga była wówczas rekordzistą, mogąc zabrać ich na dawnym pokładzie bateryjnym aż 1080. Zewnętrzne różnicy objęły usunięcie głównego (czyli środkowego) masztu i oraz przywrócenie jednego tylko komina (co wiązało się z ponowną wymianą kotłów). Podczas I wojny światowej okręt stacjonował w porcie fortu na wysuniętej w morze wysepce Örö i stamtąd wychodził na akcje, obejmujące stawianie zagród minowych w centralnej części Zatoki Fińskiej.
Ostatnią z tych akcji było postawienie kolejnych 540 min kontaktowych w przypisanym rejonie. Wracając po akcji Ładoga sama natrafiła na minę, postawioną wcześniej przez niemiecki okręt podwodny UC-4, która wybuchła przy lewej burcie w części dziobowej. Kadłub nie poddał się od razu, spróbowano więc odholować tonący okręt poza prowadzący do niedalekiej już fortecy Örö tor wodny (na którym rzecz się zdarzyła). W sumie nawet się to udało, chociaż napływająca woda spowodowała w pewnej chwili wybuch kotłów, po którym Ładoga szybko poszła na dno ze stratą pięciu ludzi z załogi.
l

Według dostępnych danych wrak Ładogi został odszukany po raz pierwszy w latach dwudziestych przez nurków fińskiej marynarki wojennej. Wydobyto wówczas z niego dwa działa kalibru 47 mm, karabiny maszynowe i inne jeszcze obiekty. Jedno z dział trafiło po remoncie na pokład patrolowca VMV 17 (straconego w 1944 roku), drugie dotrwało na stanie armii do połowy lat siedemdziesiątych. Ponowna lokalizacja wraku (tym razem sonarowa) miała miejsce w 1975 roku. Latem 1976 nurkowie z klubu Marlin w Turku zorganizowali wyprawę dla identyfikacji obiektu, co okazało się nietrudne dzięki szybkiemu odszukaniu wciąż zachowanych na rufie liter z brązu, tworzących nazwę okrętu. Jak podano, w tamtym czasie oba maszty były jeszcze na miejscu, podobnie jak i pomost z reflektorem. Dość szybko rozpoczęto wydobywanie z wraku różnych obiektów, jak telegraf maszynowy czy sekstant, ale znalazły się w tym zbiorze także stare płyty na 78 obrotów, butelki octu i słoiki z przetworami.


Rysunek wraku Ładogi, zapewne z lat siedemdziesiątych
Picture: Jari Hyvärinen via hylyt.net
Niedaleko od głównego wraku natrafiono ponadto na barkas parowy, który zidentyfikowano jako należący kiedyś do Ładogi (i być może użyty podczas próby odholowania okrętu). Nie był on jednak ruszany ze względu na kiepski stan. Poza tym jednak eksploracja szczątków byłego krążownika trwała w najlepsze wiele lat. Część z wydobytych przedmiotów trafiła do muzeów, jak szafka kompasu czy kotwica oraz jedno z pozostałych jeszcze dział z dziobowej części okrętu, niemniej coraz częstsze "kolekcjonerskie" wizyty innych jeszcze nurków, poza wysyłanymi przez marynarkę wojenną, stały się powodem wydania w pewnej chwili zakazu schodzenia do wraku Ładogi, który zdjęto (na stałe lub czasowo) w 2006 roku.


Wrak Ładogi
Picture: Veli-Pekka Paatero (1998) via hylyt.net


Wrak Ładogi
Picture: Veli-Pekka Paatero (1993) via hylyt.net
Wrak Ładogi spoczywa na równej stępce głębokości 40 metrów (zaś wspomniany barkas parowy na głębokości 45 metrów) i wedle wszelkich informacji wygląda na świetnie zachowany. Niezależnie od działalności "wydobywczej" upływ czasu daje oczywiście o sobie znać (oba maszty padły już od lat siedemdziesiątych), niemniej zimna i słabo natleniona woda Bałtyku zdecydowanie spowalnia ten proces. Wrak jest mało obrośnięty, większość drewnianych elementów konstrukcji i wyposażenia nadal znajduje się w rozpoznawalnym kształcie na swoich miejscach, zaś elementy metalowe nie noszą niemal śladów korozji. Z tego, co wiadomo, nie miała jak dotąd miejsca eksploracja dolnych pokładów ani przestrzeni maszynowych, które nadal mogą być wręcz w idealnym stanie - na podobieństwo perfekcyjnych kapsuł czasu.


Pokład wraku Ładogi
Picture: L. Pokkinen (2012) via Snorkkeli.net


Wrak Ładogi
Picture: L. Pokkinen (2012) via Snorkkeli.net
l
Krążownik Minin / Ładoga w Wikipedii
Minin / Ładoga w serwisie Navypedia
O wraku Ładogi na stronie Hylyt.net
Fregaty pancerne Minin i Pożarskij: Wikireading.ru
Zdjęcia z wraku krążownika: Snorkkeli.net
Ładoga w serwisie Wrecksite
Film z zejścia do wraku (2013): You Tube
Film z zejścia do wraku (2014): You Tube
Inne nagranie z wraku (2014): Vimeo
l
Copyright © 2020 by Estraven